fredag, juni 05, 2009

Geuze = vattnig öl? VARNING FARA.

Nu är det illa. Ölnörderiet börjar inverka svårt på min vardag.

Här om dagen skulle jag belöna mig själv med en Oud Beersel Geuze. Sur som attan, magsaft och så. Eller hur?

Nä. Den smakade blask. Lite vattnig! Och detta var första ölen jag provade, inte typ sjunde efter massa sura historier. Mina smaklökar var "intakt." Fortfarande ganska syrlig doft men smaken är närmast lite läskande och ölen känns trevligt lättdrucken, kanske till en cesarsallad på en uteservering på sommaren?

Jag minns många år sedan då jag övergick till att tycka att Guinness inte var mörk och jävlig utan en trevlig, lättsam och frisk sommardryck. Detta, och de ölval som följde denna insikt, var riktigt dyra. Adjö billig öl, "privatimporterad" från Tyskland i någons baklucka. Hej riktigt dyr öl "privatimporterad" från specialbutiker i Köpenhamn i min resväska.

Vad kommer härnäst? Jag vågar inte tänka tanken.

Daniel

2 kommentarer:

  1. Nuvarande Oude Beersel är faktiskt blaskigare än den var tidigare, och det beror till viss del på att bryggningen låg nere på bryggeriet under drygt två år. Detta fick då som följd att den mikroflora som fanns där tidigare somnade in och förmodligen behöver ett tag på sig att vakna till liv igen. Om två-tre år kan man nog med säkerhet säga om de nya bryggarna har lyckats komma tillbaks till märkets forna storhet.

    SvaraRadera
  2. Bra att veta. Jag får prova mig genom några till gueze för att se om det är min smak eller ölen i sig som var annorlunda. Tack för infon!

    Daniel

    SvaraRadera