torsdag, juni 04, 2009

Beställning från BrewDog


Jag gillar BrewDog. De startade 2007. De ligger i Skottland. Det visste inte jag när jag drack deras Punk IPA första, andra eller ens hundrade gången. Jag antog att de var amerikanare.

När jag började titta på etiketten lite närmre ser jag att bryggeriet ligger i Aberdeen. Konstigt. Roligt. Punk IPAn är ju riktigt kompetent tycker jag. Allsidig öl med bra beska. Sympatisk. Kan de göra något mer då?

Jag provade Paradox Smokehead lagrad på Islayfat som kom i ett släpp tidigare detta år (tror jag). Jag förde inga anteckningar då, men nog fasen hade jag kameran i högsta hugg:


Jag älskade den. Sedan dess kan jag inte sluta imponeras med deras brygder. Därför behövde jag mer. Jag behövde fler. Jag hittade deras hemsida. Beställ öl? Hmm. Ja!

Tänkt och gjort, jag beställde lite bira. Sex flaskor av en öl, som jag strax ska skriva om, och tre flaskor av en som jag nämnt i förbigående tidigare. Den första är BrewDog How to Disappear Completely och den andra är Mikkeller/BrewDog Devine Rebel.

Beställningen var inga problem, betalningen genom PayPal. Köpet kunde jag aldrig se på BrewDogs hemsida som jag borde kunnat, men jag mailade lite och de sa att det var inne och allt var OK. Bra. Någon vecka gick och jag började fundera på om inte min öl skulle komma snart. Då kom avin i posten, jag kunde hämta mitt paket!

Hurra!



Eller?

När jag hämtade ut paketet kändes botten som kartong som varit blöt. Nej. En av flaskorna ser ut att stå lite misstänkt snett också. Jodå, det har hänt, en flaska har gått sönder. Inte en som jag köpte sex av, utan en jag köpte tre av. Faen.


Och naturligtvis en av de dyrare:



Men det är lugnt, jag är inte bitter. Jag fick sådant trevligt bemötande av de som jobbar på BrewDog när jag beställde. Jag hade beställt två andra saker egentligen. Sen kom jag på att jag ändrade mig och ville ha detta istället, och det skulle kosta några pund mer. Men jag hade redan betalat. Jag mailade och frågade om det gick att ändra, och att jag gärna skulle betala för mig om det var så. Svaret var ordagrant: "Not a problem will get that changed."

Som en parentes tycker jag om en titel på det bryggeriet. Jag mailade lite med James Watt där också, som är lite av en chef. Foten när han skickar mail lyder:

James Watt

Head of Stuff

BrewDog


Jordnära och trevligt. Jag ska njuta av dessa öl. Nästa beställning blir större då det är enhetsfrakt och den var inte billig.


För mer roliga ölar!


Daniel

8 kommentarer:

  1. Men inga problem med Posten eller någon myndighet för att du gått förbi systembolaget och beställt ett fåtal öl direkt från producenten?

    Jag har tänkt att beställa några från dem flera gånger men avvaktat. Nu skall man kanske göra slag i saken.

    -Jimmy

    SvaraRadera
  2. Hej Jimmy.

    Jag hade inga problem alls. Det är inte Posten utan Schenker som hade transporten, så det var deras utlämningsställe som gällde. I och för sig samma som Posten i mitt fall, men det kan skilja sig.

    Vad gäller myndigheter kollade jag lite på det också. Detta är ju fråga om vad Skatteverket kallar distansförsäljning. Säljaren är i ett annat EG-land och köparen är inte en godkänd upplagshavare eller varumottagare. Det är säljaren som ombesörjer transporten.

    Då är det säljaren som är skattskyldig. De ska se till att ha ombud och betala punktskatter och så. Länk till Skatteverkets info:

    http://www.skatteverket.se/skatter/punktskatter/alkohol/distansforsaljning.4.436232221132e42ec478000973.html

    Daniel

    SvaraRadera
  3. Tack för svaret!

    -Jimmy

    SvaraRadera
  4. How to Disappear Completely är jag väldigt nyfiken på.

    SvaraRadera
  5. Jag provade den igår och ska lägga upp noteringar senare idag! Finns utrymme för byteshandel också, jag har några kvar.

    Daniel

    SvaraRadera
  6. Jag har ocksa bestallt fran BrewDog nagra ganger, bland annat deras test-batcher och Zephyr (jordgubbs-experimentet), och jag ar som dig valdigt nojd med servicen. James svarar alltid snabbt och ger bra information om man har nagra forfragningar eller sa!
    Vad blev frakten till Sverige? Tycker att de £6 man far betala har ar i hogsta laget, tyvarr.
    For ovrigt intressant angende BrewDog att det verkar som att Sainsbury's (supermarket liknande ICA Maxi) ska (tillfalligt?) borja salja Dogma, Hardcore och Chaos Theory fran och med den 13 juni - nagot ni inte far missa om ni besoker UK!
    P.S. Er kommentar-sida funkar valdigt daligt med iPhone. Den haller pa och laddar om sig sjalv i tid och minut! Varfor?

    SvaraRadera
  7. Jag vill nästan inte berätta vad det kostade till Sverige. Om du tycker att £6 är i högsta laget, vad säger du om £40? Riktigt jäkla dyrt.

    Varför kommentarrutan gör så vet jag inte, har ingen iPhone. Kanske något att rapportera till blogspot?

    Daniel

    SvaraRadera
  8. Bilade till Skottland i maj mest för whiskyns skull men besökte Brewdog eftersom jag gillar deras öl. Passade då på att fylla bilen med ett par lådor blandat. Bla. ett par Atlantic IPA som ska avnjutas en skön sommarkväll. :)

    SvaraRadera