fredag, juni 26, 2009

Lilla Linné, The Rover och Haket

Igår slog Lilla Linné, som jag skrivit om innan, upp portarna. Puben är en systerkrog till Linnéterassen och serverar endast svensk (mikro)öl. Jag förväntade mig ett stort utbud av roliga svenska öl, framförallt på fat. Tyvärr lyckades de inte riktigt nå upp till mina förväntningar. Flasksortimentet var relativt stort med kanske 20-30 öl. Det där med att anteckna eller komma ihåg går sådär. Jag tror att de hade ca 5 fat. Ingen öl stod däremot ut särskilt mycket. Ett stort antal flaskor från Dugges var mycket positivt. Fanns dock inget från Närke och inte jättemycket från Nynäshamn.

För mig blev det en Dugges Holy Cow, en ganska mörk IPA. Den var trevlig men jag föredrar lite ljusare, fruktigare humletoner. Tyckte att karamellmalten tog över allt för mycket. Hade inget anteckningsblock med mig så det blir inga regelrätta recensioner. H drack en Avenyn Ale. Smakade färskt och gott.

Efter Lilla Linné drog vi vidare till The Rover. Här fick jag snabbt ögonen på Duchesse De Bourgogne på fat, en flammländs red ale. Den är helt klart en av de ölen jag har smakat som är mest vinös. Med ögonbindel hade man säkerligen kunnat blanda ihop den med ett småsött rödvin. Den var helt fullproppad med frukter och bär såsom plommon, hallon, äpplen och vinbär. Tyckte dock att den var något för söt och saknade stuns i syran. Då är Rodenbach Grand Cru mycket bättre i den stilen. Sen blev det en mycket trevlig ny bekantskap från favoritbryggeriet Närke Kulturbryggeri. Max Golding, en porter på 7,4%. En massa smak med gott om rostade toner, gummi, beska, kaffe och choklad. Kvällen bästa!


En vid bordet beställde in en lager och fick in den i Samuel Adam's superglas. Det var jag helt enkelt tvungen att få med mig hem. Jag frågade vad de skulle ha och gick därifrån 40 kr fattigare med ett glas i en påse. Glaset är riktigt high tech med bland annat lasergravering i botten för att skapa fler kolsyrebubblor, specialgrepp för att hålla temperaturen och en utbuktning som ska accelerera ölet mot tungan för ökad smak. Ska testa det och recensera. För mer information kan man vända sig till Forbes artikel om glaset där de har testat om det verkligen blir någon skillnad.

Efter att Rover tagit sista beställningen drog vi vidare till Haket för att runda av kvällen. Där möttes jag av Hakets allid lika trevliga och kunniga Tomas. Jag var sugen på något humligt och blev rekommenderad en Double Dog Double Pale Ale från det amerikanska bryggeriet Flying Dog. Gillar det mesta från Flying Dog, den här är nog en av de bästa jag druckit från dem. Var dock inte helt skarp vid det här laget. Även om de kallar den för en double pale ale så skulle jag snarare klassa den som en DIPA eller IIPA. Blev riktigt förvånad när jag nu i efterhand ser att den är på 11,5%. Märkte inte en susning av alkoholen. Riktigt trevlig. Tror att den låg på ca 80 spänn, vilket den är väl värd. Generellt tycker jag att Haket ligger riktigt bra i pris. I jämförelse med Bishops så känns det riktigt billigt. Kvällen sista öl, härliga Mikkeller Beer Geek Breakfast, kostade endast 120 spänn. I Köpenhamn köpte jag den för ca 40 danska på Ølbutikken, ca 60 svenska. 100% påslag är ju ingeting. Har för mig att de ska ha runt 250 kronor på Bishops Avenyn.

2 kommentarer:

  1. En lager säger du? Hmmm... Kände personen ifråga någon skillnad?

    SvaraRadera
  2. Lilla Linné ska jag testa när jag kommer hem. Konceptet låter intressant och man kan bara hoppas att det blir bra.

    SvaraRadera