söndag, juni 07, 2009

Beer Here Dark Hops

Nu har jag varit och tallat lite på en flaska Beer Here Dark Hops som jag köpte i Köpenhamn.

Jag gillar tanken på en lite mer välhumlad mörk öl. Jag tänkte själv brygga en humlad stout för att servera på mitt bröllop men några kompisar jag pratade med tyckte att det skulle vara konstigt. Så jag lät bli, lite. Jag återkommer till denna tråd.

Redan när jag öppnade flaskan fick jag en föraning av hur den kommer vara. Kapsylen lossnar med ett starkt "psssht." Ölen är ganska väl kolsyrad alltså, något som väl görs för att balansera och bära upp en del av humlen. Men det är bara en gissning innan jag smakar.

Galet mycket skum! Jag gillar!

Utseende: Svart, stort tätt ljusbrunt skum som ligger kvar länge.

Arom: Stor doft. Jäst, choklad. Syrlig ton, nästan som omogen grape. Lite mjölk anar jag också. Ganska mycket kottig humledoft.

Smak: Stor smak. Lite syrlig, mycket choklad och smaker av rostad kaffeböna. Känns stundvis som att dricka asfalt. Det kommer en lätt sälta som övergår till en mumsig markerad efterbeska. En grapeton gör mig sällskap genom hela smaken.

Munkänsla: Fyllig, nästan tjock känsla. Kolsyran gör den lite lättare på gommen, grapehumlesmaken gör att den slinker ner. Dessa lättnader motverkas av efterbeskan som biter till det sista.

Att det skulle vara 8,5% alkohol märks inte alls. Detta blir en intressant historia att lagra. Stoutdelen i ölen kommer ju (troligen) att utvecklas och bli lite mjukare och rundare. Humlingen gynnas väl inte så mycket av lagring och borde ta ett steg tillbaka. I vilket fall kommer det bli ett annorlunda och definitivt intressant öl att prova om ett tag tror jag!

*****

Starka tre tända stjärnor för Beer Here Dark Hops. Ett experiment jag ska försöka mig på är att göra en blindprovning med denna öl och min Lucky Blended Ale. Jag inbillar mig att de ligger ganska nära varandra.

Jag rekommenderar Dark Hops varmt till stout- och humleälskare. Gillar man bara det ena eller andra kan man nog bli besviken.

Daniel

1 kommentar: