lördag, juni 06, 2009

BrewDog/Mikkeller Devine Rebel

Då var det dags att gå på den andra brygden jag köpte på postorder från England!

Mikkeller har ju i allmänhet lyckats riktigt väl med sina öl. BrewDog har jag inte haft tillfälle att prova jättemånga tyvärr, men de jag provat gillar jag skarpt. Ett gäng skärpta unga killar går ihop och gör ett öl. Oddsen borde ligga på min sida nu! Jag borde gilla den!

Som ni säkert läste hade transportgudarna ett och annat planerat för en av flaskorna Devine Rebel jag beställde. Att blöta upp kartong är ett nobelt syfte och gjorde de kvarvarande flaskorna desto värdefullare. Nåja, jag lät ju faktiskt bli att köpa i Köpenhamn för att jag hade beställt på nätet.

BrewDog/Mikkeller Devine Rebel är en barley wine till stilen, där man har låtit 1/4 ligga på fat för att gotta till sig. Det är en single hop också, även om jag inte förväntar mig att bli nerbrottad av humlen i denna öl. Visst, den lär hålla en mer amerikansk stil än engelsk, men jag tror grabbarna hellre framhåller en engelsk stil av barley wine. Jag vet inte varför, känsla bara.

För att göra lite annorlunda tog jag denna till maten. En chili- och någotmermarinerad hårdgrillad fläskfilé med rotfrukter i ugn, grillad halloumi, jordärtskockspuré och broccoli. Det var gott, men det blev ganska mycket mat. Bra med en lätt och fin barley wine till det?



Inte så pjåkigt faktiskt. Eller rättare sagt, helt rätt! Sötman i marinaden som hade bränts, tillsammans med sötman i morötterna och rotsellerin och jordärtsskockspurén gifte sig underbart med sötman i ölen. Det var trevligt att få (lite) kolsyra och humlebeska som rensade gommen när jag tog en klunk öl. Detta ska göras om. Förhoppningsvis många gånger!

Bara ölen då?

Utseende: Litet skum, röd, lätt disig. Skummet som finns håller en bisarr ljus caffe lattefärg.

Arom: Ganska liten arom. Sötma. Lätt rökighet och vanilj, fattoner då! Kryddighet och pomerans, lite bitter engelsk apelsinmarmelad. Lätt syrlig karaktär.

Smak: Stor smak. Mycket sötma, stor maltighet. Tydlig beska i eftersmaken. En rökig ton går genom. Den visar en spritighet som inte är helt angenäm, den biter till lite. Generellt har den stora okomplicerade smaker.

Munkänsla: Stor, fyllig kropp. Den har en tät kolsyrning som bär genom den söta karaktären, samtidigt har den en rökighet som balanserar upp den spritiga smaken. Den blir underligt balanserad.

Jag gillar detta. Skarpt Det blir en stark trea för ölen, tillsammans med maten (vi snackar ju totalupplevelse hos oss) blir det fyra tända stjärnor. Underbart samklang, fantastisk öl.

*****

Låt er väl smaka av denna, det tänker jag göra! Glad nationaldag!

Daniel

0 kommentarer:

Skicka en kommentar