måndag, juni 22, 2009

I sommarvärmen passar det att tänka på julens öl!

Jag sitter hemma och försöker undvika solen. Det är alldeles för varmt att sitta ute på terassen nu. Jag vet inte varför, men jag kom på att jag nog strax ska försöka brygga en liten julig öl.

Mörk, naturligtvis. Målet blir väl en porter på runt 5-6%, kanske en del trevlig beska. Jag vill nog åt en del lakritstoner också. Sen fick jag en tanke. Jag vill ha lite whiskykaraktär också. Den där alkoholsöta lite rökiga och spetsiga smaken. Undrar om det helt sonika går att slå i en halv liter whisky i ölen när den står på klarning i kylen, efter primärjäsning. Eller om den ska kokas med socker för att utgöra primningsvätska. Koka bort alkoholen, behålla smaken, tillsätta socker som jäses ut.

Tankar?

Sen till problem nummer två. Jag har köpt lite rolig utrustning. Som på något vis ska installeras. Det innebär att ta upp ett hål på 22mm i mitt nya kokkärl på 36L. Min tanke är att skapa en kombinerad mäsk- och kokpanna. Jag har köpt en bazooka screen, tillsammans med tillbehör som kan omvandla min kastrull till mäskpanna. Sen tänkte jag att jag bara skruvar av screenen om kokar i den, whirlpoolar och kyler i plattvärmeväxlare på väg till jäshink.

Någon som kan något om att borra i aluminiumkastruller som har synpunkter? Är detta dumt så in i helvete?

Daniel

0 kommentarer:

Skicka en kommentar