måndag, augusti 10, 2009

Alkoholfri öl, inte bara för gravida och nykterister!

Försäljningen av alkoholfri öl ökar på krogen, enligt en artikel i DN. Särskilt goda nyheter för gravida (Allt om Barn, SvD, mer balanserad syn 1, mer balanserad syn 2) då, men även andra en en till kan vara intresserade.

Det förvånar mig inte. Den främsta anledningen är väl att det faktiskt finns tillgängligt i stor skala, sen har jag två egna tankar kring ökningen: dels tycker jag att den alkoholfria ölen är godare nu än jag minns den tidigare. Sedan känner jag också, helt ovetenskapligt, att acceptansen för att avvika från massan har ökat också. Det är OK att dricka en alkoholfri öl istället för en starköl helt enkelt. Det kanske bara är jag?

Vi har ju skrivit om några öl med lägre alkoholhalt:

Alkoholfritt: 0% - 0,5% (alk vol)

Folköl: 0,6% - 3,5% (alk vol)

Håkan Engström på Sydsvenskan har skrivit om en hel hög folköl som finns i butik också.

Tyvärr är det ju ett faktum att alkohol i sig är en smakbärare, vilket gör att allt annat lika smakar en öl med mindre alkohol mindre än en öl med mer alkohol. Detta tycker jag BrewDog har använt på ett lite klurigt sätt när de gjort sin imperial mild. Maltigheten och fylligheten var minimal och det totalt överdrivna humlesmaken dominerade på ett roligt sätt för en humleälskare som jag.

Daniel

3 kommentarer:

  1. Efter att ha bott i Tyskland ett antal år, har jag bara en kommentar om pilsner man avlägsnat alkoholen från, tillverkat med s.k. råfrukt, smaksatt eller annat, eller ej tillverkat enligt Reinheitsgebot:
    Staketpiss.

    SvaraRadera
  2. Är det nån som har smakat Segerstad Pale Ale (2,1%) ?

    SvaraRadera
  3. Tomas, jag har inte smakat den, men den ser riktigt mumsig ut.

    http://www.brill.se/productInfo.php?id=334

    Ska se om jag hittar den på Stockholm Beer, Brill ska ju vara där.

    Daniel

    SvaraRadera