De senaste månaderna har många av oss ölglada bloggare förfasat oss över vad som skrivs om öl i pressen. Det är lite så att man har funderat på om god ölkultur har motverkats aktivt. Kanske har någon försökt störta monopolet genom att uppmuntra ett tråkigt sortiment hos Systembolaget? Eller har nykterhetsrörelsen infiltrerat journalistkåren i syfte att lura folk att öl smakar illa? Tydliga exempel är när Åbro Svensk Starköl utsågs till bästa grillöl av Vinvin eller när DN höjde Hoegaarden Rosé till skyarna.
Nu börjar jag dock se en vändning. DN och Ulrika Nyström Ljung upprättar en del av sitt tappade förtroende. I artikeln om augustis nyheter läggs krutet på en sådan speciell (och bra) öl som Sierra Nevada Bigfoot - en välhumlad amerikansk barleywine. Det är just den typen av artiklar som behövs för att den stora massan ska se att det finns öl och smakupplevelser bortom Svenskt Starköl.
Även Uppsala Nya Tidning skriver en bra artikel om månadens öl. De är visserligen lite väl sent ute (publicerat 13/8) nu när mer än hälften av nyheterna är slut. Av Bigfoot finns endast ett par hundra kvar av 3000 inköpta. I vilket fall utser de Sierra Nevada Bigfoot, Houblon Chouffe Dobbelen IPA Tripel och Broooklyner Schneider Hopfen-Weisse till FYND. Bra där!
Man blir riktigt sugen av att skriva om god öl. Blir nog till att korka upp en tomte-IPA snart (Houblon). God jul på er!
Whippy Twixtmas!
4 timmar sedan
Men om massan får upp ögonen för mycket, då kommer det finnas färre bra öl till oss. Det ska va lagom tycker jag, så slipper man brotta ner någon jeppe som tar ens öl ;)
SvaraRaderaVisst är det så. Samtidigt brottas jag hellre lite för att få 10 bra öl än står helt själv med 1 bra öl. Bolaget lyssnar på massan. Titta bara på alla kassa burköl! (Det påminner mig, jag har ju ett dussin Dales Pale Ale att hämta på Bolaget. Måste göra det snart!)
SvaraRaderaDet som är synd som Johan säger är att många som inte "egentligen" uppskattar öl eller de ölen de väljer plockar på sig lite av allt bara för att de läst så.
SvaraRaderaså är det med allt, se bara på kläder. Säger någon att rosa sockiplast är inne så köper alla på sig det och bär dem aldrig någonsin då de snabbt inser att det är sjukt fult. men säg det till barnet som blev utan men som drömt om sockiplasten.
men om 2 av 10 sedan börjar intressera sig för öl så får det ses som en vinst. Bara bolaget då också tar in fler av nyheterna.