tisdag, augusti 11, 2009

Uppdatering, problemet med Carnegie Porter 3,5%

Som ni kanske läste tidigare hade jag ett litet problem med den nya utformningen av flaskan till Carnegie Porter 3,5%. Den är ju numera på 50cl returflaska vilket är grymt för mig för jag buteljerar hembrygderna i dessa. Inte så bra är att jag gillar att lagra min Carnegie folköl i minst ett år innan jag dricker den.

Jag löste problemet genom att dricka portern till mat som passar ung porter. Den lite skarpare humligare smaken. Den behöver mat att jobba med, hyggligt fet konsistens med vissa skarpa smaker. Eller så var det så att jag tyckte den skulle vara god till maten vi åt. I alla fall en bra öl att dricka till både förrätt och efterrätt.

Slänger med en omotiverad gammal bild på porter, för att jag gillar bilden.



Vad åts då? Jo, förrätten var en toast som Amanda hade bakat, med ekologisk kallrökt lax och en röra på crème fraiche och riven pepparrot. Ovanpå lite riven pepparrot. Funkade faktiskt över förväntan med folkportern.

Huvudrätten var la piece de resistance. Ekologisk oxfilé (sviiindyr) med kantarell- och karl johansstuvning (plockat själva = billigt), ångkokt blomkål och dekadenta vitlökspotatiskroketter. Funkade jättebra så länge jag åt lite av den gräddiga såsen, men annars kändes ölen lite klen. Tankarna for till ett gott glas rött, kanske en ripasso. Eller imperial stout.

Nåja, lösningen var hur som haver att dricka ölen. Funkar för mig!

Daniel

1 kommentar:

  1. åååh. det lät ju inte alls nå gott.. men jag hade nog definitivt valt ett rött vin till det :)

    SvaraRadera