måndag, augusti 17, 2009

Lite uppdateringstankar och veckan som gått

I början av förra veckan passerade vi den för oss roliga ribban 1000 besökare på en vecka. I kommentarerna nämndes än en gång att vi håller en ganska hög uppdateringstakt på bloggen. En titt på statistiken visar att ni läsare självklart har rätt.

Topp 15
inlägg per dag de senaste 30 dagarna av de bloggarna vi länkar till

1. Schnille och Schmak - 1,7
2. Ofiltrerat - en öldrickares tankar - 1,4
3. Casa Beer Blog - 0,8
4. Fajan o Jöns - 0,7
5. Ölkultur med David & Fredrik - 0,6
6. Öl är gott, resor är kul - 0,6
7. Ölanteckningar - 0,4
8. Malt Humle Jäst & Vatten - 0,4
9. Jonte - 0,4
10. Humletankar - 0,3
11. Öl i Stockholm - Sveriges mest oseriösa ölblogg - 0,3
12. Mankers Beer Blog - 0,3
13. Beer Drivel - 0,3
14. Hirigalzkar på öläventyr - 0,3
15. Bröderna Lindströms Ölkällare - 0,3

Ja, vi ligger klart i toppen. Till och med före Ofiltrerat som jag tycker uppdaterar en massa. För att det ska bli lättare att hänga med om vad vi skriver har jag därför fått en idé. Varje måndag ska jag skriva en sammanfattning av den gågna veckan, med start idag:

Vecka 33
Veckan inleddes med att två bryggmästare söktes. BrewDog och ett annat projekt annonserar.

Därefter svamlar jag en del om våra 1083 besökare på en vecka (veckan tidigare). Stabilt! Vår höga uppdateringsfrekvens kommenterades.

Det skrevs en del i pressen om den ökade försäljningen av alkoholfri öl. Daniel sammanställer sina recensioner av alkoholfria och -svaga öl. Dugges Brandmästare Andréns Törstsläckare och BrewDogs How to Disappear Completely visar sig vara de mest lyckade (folköl).

Daniel skryter om sin egenbryggda Drickú. Målet var att brygga en öl som passade till ett vikingatema. Den var uppskattad vid evenemanget. Jag tycker att den är riktigt god. Drickú-temat är avslutat - för den här gången.

Carnegie Porter 3,5% börjar buteljeras i flaskor på 50cl. Ett problem för den gode Daniel som gärna lagrar dem samtidigt som han vill använda dem för att buteljera öl. Lösningen? Han dricker den ung!

Sen dricker Daniel (igen) Westons Stowford Press Low Alcohol Cider. Den smakar ganska bra, framförallt för att vara (nästan) alkoholfri.

Daniel (inte alls bitter) skriver om att Linköpingsbloggaren Bark på Ofiltrerat rapporterar att Delirium Café i Göteborg efter köpet av The Rover byter namn till Ölrepubliken. Jag påpekar i efterhand att han dock inte var internet-först; det var nämligen Flashback. Gravöl inmundigas. Kungen är död. Länge leve kungen!

I torsdags fick vi ingen hjälp alls av våra läsare! Vi ska hålla i en station under Handelshögskolans i Göteborg Stundentkårs (HHGS) nollning. Syftet är att göra studenter intresserade av ölens karaktär och kultur istället för volymprocent och APK. Vad ska vi nu göra? Jag som ska skicka in en kort beskrivning till Nollnings & Fadderakademien senast imorgon. Tänka tänka, skriva skriva - hur ska vi klara det? Kom igen nu!

Inköpslista för mitt i månaden-släppet. Och Systembolagets starkölsförsäljning ökar kraftigt.

Sen frågar jag mig ifall Sveriges ölskribenter börjar få sinne för god öl? Jag hävdar att vi ölintresserade tjänar på ett ökat kvalitetsölintresse bland den stora massan; både i form av överlevande mikrobryggerier samt ett större och bättre sortiment på Systembolaget. Johan från FemKommaNollTV är skeptisk.

Jag dricker Dugges Celebration Ale på The Rover. Den är tokgod! Verkar vara sist i vår serie som berör vårt besök på bryggeriet Dugges i Mölndal. Nu har Mikael Dugge (snart) fått på tok för mycket lovord. Får kanske bli ett besök på Thomas Bingebos Ocenabryggeriet i Götlaborg snart? Hoppas att man är välkommen!

Vad blev det för inköp från nyhetssläppet? En massa grodor, en vänsterhänt, tveksamt skeppsvarv och en massa Dale's Pale Ale. Släpptes grymmeburken Dale's? Nej, Daniel hämtade ut en beställning jag lagt veckan innan. 12 burkar beställda - fanns inget kollikrav enligt Systembolagets system!

Till sist en recension av Närke Target Single Hop Brown Ale. Hur var den? Två stjärnor utdelade.


Ha det gött på er! För...

...nu e de äntligen måndag, äntligen
Å livet börjar på nytt igen
Veckan e kommen, en helg e försvunnen
Alla plockar fram den glada munnen



Carl

4 kommentarer:

  1. "I början av förra veckan passerade vi den för oss roliga ribban 1000 inlägg på en vecka"

    Jo visst uppdaterar ni ofta, men inte riktigt så ofta ;)

    SvaraRadera
  2. @ricke:

    HAHA, det var observant! Jag ändrar!

    Daniel

    SvaraRadera
  3. Härligt med folk som faktiskt läser och inte bara tittar.

    Korrekturfelet skyller jag på Daniel. Bad honom läsa igenom, fast han tittade nog bara.

    Kanske blir det 1000 inlägg per vecka nån gång i framtiden. Inte? Nejnej då.

    SvaraRadera
  4. Grattis till den stora läsarkretsen. Ni förtjänar den.

    SvaraRadera