fredag, augusti 21, 2009

Vad vi pysslar med just nu

Igår körde vi en ganska komplett provning. Vi har ju tidigare hälsat på Dugges Ale- och Porterbryggeri och skrivit några rader om det. Tillsammans med det tänkte vi köra en provning också. Liten bugg bara, det blir 4,5L öl att dricka. Mycket öl. Inte bra. Hur gör man då?

Man styr ihop en provning med några goda vänner. Sen blev det lite finlir och 4,5L blev genast 5,5L Duggesbira att prova, men på fem personer. Det funkar. Inte bara funkar, det är nästan garanti att jag slipper något som jag är allergisk mot, att alla tycker samma som jag!

Så här efter provningen kan jag säga att jag är jättenöjd. Det blev som jag ville. Där det fanns utrymme att tycka olika gjorde vi det också. I ett fall delades vi mycket klart i två olika läger. Underbart. Inget slätstruket "jag tycker som du" tjafs. Recensioner av ölen vi provade kommer läggas upp i takt med att vi har tid och hittar utrymme i mediabruset i ölbloggarvärlden (som vi mest står för själva - förlåt för detta).

Utöver denna fina provning så ska vi idag ut till Delsjön och välkomna nya studenter till Handelshögskolan. Vi är ju fortfarande en förening under kåren och vi vill ju faktiskt propagera för bättre dryckesvanor hos sagda studenter. Vi har lånat till oss tre partytält, bord och stolar. Vi har tre aktiviteter planerade. Stationen kallar vi för lukta, smaka, tänka.

Lukta:
Studenten får lukta (inte titta) på olika dofter som är relaterade till öl. Flädersaft, körsbär, grape, citron och lite andra dofter pressas ner i plastmugg och skall beskrivas. Poäng utdelas slentrianmässigt.

Smaka:
5,2% eller 2,5%? Vilken dryck uppskattar studenterna i en blindprovning av Dugges Brandmästare Andréns Törstsläckare och Pripps Blå? Poäng utdelas efter hur de motiverar valet, inte vad de väljer. (Smaken är aldrig fel.)

Tänka:
Trevliga bryggerier har trevliga paroller. Närke: "Öl är konst" "Inget blask" och så vidare. Hitta på en trevlig paroll till Daniels nästa (alla) brygd(er). Poäng efter originalitet.

I övrigt ska vi utdela poäng efter något tema eller fjäsk eller något. Inte så intressant men vi kommer nog överens om någon grund att utdela poäng på. Vi har möjlighet att marknadsföra vår resa till Stockholm Beer & Whisky och så kan man skriva upp sig på lista om man vill ha inbjudning till events.

Bra grejer detta med nollning. Utom att det ska SPÖREGNA idag. Kul.

Och sen som ett PS så skrev vi ut affischer i färg för att kränga resor, nu kräver kåren att de ska vara stående, inte liggande, för att få sättas upp på skolan. Suck. vi är inte skitrika så det går lite mer pengar där. Trist.

Men nu ska vi ut och frälsa studenter! Önska oss lycka till!

Dessutom, jag längtar efter att få prova denna spännande brygd, Mikkeller/Nøgne Tyttebær. Jag funderade på att göra en brygd efterjäst med lingon, men av mörkare typ. Jag har en som jag kallar Super Celebration Stärkande Stout på gång, kanske blir lite lingon till den? Mmm, mums. Kom ihåg var ni läste det först!

Daniel

6 kommentarer:

  1. Brill & Co ringde mig igår ang just Tyttebaer. De tänkte inte ta in den till sverige men skulle ta in en låda till mig iaf då jag visat intresse för den tidigare. (Har druckit den på ölmässan i danmark och där fann jag det mycket god). Vi kan säkert fixa ett byte eller något dyl om du vill ha någon flaska.

    SvaraRadera
  2. Tjena, efter att jag hade pratat med dig Baggen bestämde jag mig för att ta 5 kartonger ifall det skulle vara någon mer som var intresserad. Och så dök det upp ett nytt mail från Daniel nu på morgonen :) Så..nu finns det 3 kartonger "kvar"!

    Mvh
    Marc Schuterman
    Brill & Co

    SvaraRadera
  3. Hur många flaskor per kartong Marc?

    SvaraRadera
  4. 12st enligt vad Marc sa igår.

    SvaraRadera
  5. Jag och Daniel delar på en låda. Toppen! (tack Daniel för grym beställning). Sen lär vi dela på en låda till i höst när Brill fixar fram ännu mer norsk suröl. Blir till att köa för säkerhets skull.

    Tyvärr har jag fortfarande, efter några veckor, inte fått svar på min förfrågan om privatimport av Cantillon. Lever Våga vara sur AB fortfarande? Annars vore Cantillon kanske något för brill?

    SvaraRadera
  6. Jag gjorde precis ett försök att beställa en låda Tyttebaer. Jag inser ju att alla redan är beställda, men ett så fint läge får man ju inte missa!
    En eloge till Marc som fixar såna godbitar (Även om jag kanske inte får tag på en låda)

    SvaraRadera