tisdag, augusti 11, 2009

Kul nyhet (för mig) - Carnegie Porter 3,5%

Jag gillar Carnegie Porter 3,5%. Det är en trevlig folköl, särskilt när den har fått stå till sig lite. Jag brukar lämna den tills efter bäst-föredatumet gått ut. Blir lite rundare och får mer chokladig smak.

Jag gillar också att brygga öl och använder mig av 50cl returflaskor (som går i blå back) när jag tappar upp. Det gör att det blir färre flaskor att diska än om jag använder 33cl, samt att alla flaskor är bruna. Jag har märkt att jag har problem med gröna 33cl flaskor, öppningen är aningens smalare på vissa flaskor.

Nu kommer en god nyhet för mig, Carnegie Porter 3,5%, folkölet, kommer på 50cl returflaska. Jag blev tipsad av det genom en kommentar på Ofiltrerat, så när vi var och handlade på Coop idag gick jag och kollade.




Och baksidan:



Detta kommer då strax innan Carnegie Starkporter går över till 33cl ej returflaskor. Det blir en tydlig profilering. Det blir nog bra för Carlsberg ur två perspektiv. Lite ansvar, att starköl kommer på liten flaska och folköl på stor, samt att man inte går miste om försäljningsintäkter då kassörskor och kassörer slår in en back Carnegie Porter 3,5% som en back lättöl.

Nu blir det lite klurigt i och för sig, hur ska jag göra för att kunna kombinera lagring i ett år av flaskor jag kan köpa idag och att använda flaskorna till bryggning inom snar framtid. Får klura på om det kan gå att lösa på något sätt.

Daniel

0 kommentarer:

Skicka en kommentar