onsdag, oktober 06, 2010

S:t Eriks IPA

Till Systembolagets ordinarie sortiment kom 1 oktober en öl som bryggts av Jessica Heidrich och Three Towns, under varumärket S:t Eriks. Vi har sett några öl ur serien S:t Eriks innan: Pompona Porter [Schnille, RB], Sommarlager [RB], Pilsner [RB], och har fortfarande att träffa Dubh (15 dec) [RB] samt Pale Ale (som inte kom in på Systembolaget) [RB].

De fortsätter med sina mycket speciella flaskor på 33cl, som ser lite roliga ut och som definitivt sticker ut på hyllan på Systembolaget. Jag vet inte riktigt om etiketten är så lyckad dock, jag hade personligen minskat lite på storleken på guldmynten för att kunna låta hela texten "Svensk IPA" synas, men jag är något detaljorienterad också. Vi kan väl tills vidare skratta lite åt denna label fail. Ok nu räcker det.

Jag måste tyvärr medge att mina förväntningar inför att prova denna öl inte är så höga. Jag provade Jessicas Angel's Share serie på krogen, och var inte imponerad av någon av dem. Jag hoppas att jag blir positivt överraskad!

S:t Eriks IPA [RB]


Utseende: Klar, ljust orange vätska med ett lätt smutsvitt skum. Ingen synlig kolsyrning i ölen.

Arom: Liten arom. Persika, lätt grape, ganska närvarande sötma och en trevlig gräsig/höig ton.

Smak: Medelstor smak. En trevlig maltsötma med viss rostad ton, och viss grape och träighet. Lite persika.

Munkänsla: Lätt kropp, trevligt låg kolsyrning. Litet bett från beskan på slutet av smaken, men verkligen litet. Mest närvarande tycker jag är en mineralton, en viss krispighet.

Bra: Från början en ganska intetsägande öl. Inget som sticker ut åt något håll, vilket är både positivt och negativt anser jag. Den är sjukt lättdrucken, så det är tur att den bara är på 5,3%. Humlen är ganska närvarande, den fantastiskt trevliga krispigheten lyfter betyget ett snäpp för mig. Maltsötman är närvarande men inte överväldigande.

Jag tror denna kommer sälja riktigt bra under det år den finns på Systembolaget. Den är en grym "övergångsöl." Med det menar jag att den kan fånga intresse och smaksinne hos de som kanske hade köpt en mer massproducerad öl i vanliga fall. Denna är iögonfallande. Flaska, namn, den "heta stilen" IPA, priset (17,90kr) är bra sätt att få till första köpet. När väl flaskan är köpt levererar den en lättillgänglig IPA som jag tror leder till fler köp.

Jessica, även om ölen inte når högt på vår lätt absurda skala vars lägstanivå är ganska hög, är detta en brygd du ska vara stolt över. Den kommer nog att leda till att allt fler svenskar intresserar sig för, och köper, bättre öl i framtiden.

PS: Burtoniserade ni vattnet när ni bryggde?

Daniel @SchnilleDaniel / Schnille på Facebook

3 kommentarer:

  1. Det är väl inte "Svensk IPA" utan amerikansk de försöker skriva? :)

    SvaraRadera
  2. Lucas:

    Kanske det. Den är väl humlad med Centennial och Amarillo. Jag tänkte att det skulle stå svensk just för ursprunget (bryggd i Sverige). Hade de designat etiketten annorlunda hade vi vetat säkert.

    Daniel

    SvaraRadera
  3. Hm, ja kanske vore bättre att dra ner en aning på mynten dock tycker jag och många med mig att etiketten är alldeles strålande utformad

    Pelle

    SvaraRadera