fredag, oktober 15, 2010

Duggesvecka på Ölrepubliken - vecka 42

Nästa vecka blir tuff i Göteborg. Porterfestival på Bishops Järntorget och samtidigt Duggesvecka på Ölrepubliken! Det blir en massa roliga fat, några kul flaskor och provningar!

Schnille har tagit reda på detaljerna!



Hela veckan, 18-24 oktober 2010 är det alltså en massa (12 st) kranar Dugges på Ölrepubliken i Göteborg som gäller. Utöver detta finns det några flaskor (25 cl) Idjit! [RB] och Perfect Idjit! [RB] som köpts in. Jag rekommenderar att man går ihop några personer och testar dessa mot varandra, kanske med tillägget 1/2 Idjit! som kommer finnas på fat. Det tror jag kan bli en intressant resa.














Fatöl från Dugges!


Dugges Bollox! [RB]
Dugges 1/2 Idjit! [RB]
Dugges Celebration Ale [SchnilleRB]
Dugges Holy Cow! [RB]
Dugges High Five! [RB]
Dugges Kals Stout [Schnille, RB]
Dugges Fusion [SchnilleRB]
Dugges Dark Ale [RB]
Dugges Fålen [RB]
Dugges Never Mind The Bollox! [RB]
Dugges HBG (Hallertau Brewers Gold) Single Hop [RB]
Dugges Vetefan [RB]
Dugges Batch 352 [RB]

Många roliga fat här tycker jag! Jag är spänd att prova nyheterna Dark Ale och Batch 352. Jag vet att denna omgång Celebration är mycket trevlig och välhumlad. Never Mind ville jag prova på mässan, men den var bortplockad när jag gick förbi Dugges stånd. Kals Stout provade jag på flaska, men då sa någon att det troligen var förra batchen jag fått tag på. Jag var verkligen inte imponerad, så jag hoppas att det är en ny omgång som levereras till Ölrepubliken.

Dugges Batch 352 är en provbrygd från det lilla Mölndalsbryggeriet, Mikael skriver: "Det är en IPA på 6% som är torrare, tuffare i bitterhumlingen och med ett inslag av en maltsort som vi inte använt tidigare i våra "ipor"."

Dugges Dark Ale är namnet på påskölen när det inte är säsong att vara påsköl. Den antar alltså en lång tradition som startades med must. Julmust blev påskmust. Numera finns det sommarmust, höstmust och troligen bara must. Det är sjukt gott med must tycker jag. Dugges Påsköl gillar jag också.


Provningar med Mikael Dugge Engström!

Tisdag 19 oktober 2010 klockan 17.30 och 19.00 håller Mikael själv provningar under det preliminära temat "Dugges mörka sidor." Han låter oss veta att det blir de mörka fatölen och flaskölen som ska provas, samt att provningarna börjar med den rykande färska nyheten Avenyn by Night [RB], en mörk variant av Avenyn Ale.

Jag kan tillägga att Mikael gillar att vara lite mystisk, så han avslutade med att säga att det kan bli något helt annat också. Jag antar att det enda sättet att veta är att gå på en provning!

Provningen kostar 350kr, anmälan till Ölrepubliken.

Hur gör ni? Kommer ni välja mellan porterfestivalen och Duggesveckan, ta båda, eller strunta i båda? Vad ser ni fram mot?

GP

Daniel @SchnilleDaniel / Schnille på Facebook

4 kommentarer:

  1. Får nog bli att hinna besöka båda ställena. Kul att det händer grejer i stan. Avenyn by Night låter förövrigt som en smarrig öl!

    SvaraRadera
  2. Kasst att jag har tentavecka nästa vecka :/

    SvaraRadera
  3. Är lite sugen på torsdagen på porterfestivalen faktiskt, har sista tentan då. Dock inlämning som ska in dagen efter :D

    SvaraRadera