måndag, oktober 11, 2010

Great Divide Yeti Imperial Stout

Jag tror inte jag smakat något från Great Divide jag inte gillar. Jo, en gång. Vi har ju under sommaren haft turen att kunna dricka Titan IPA på fat. När jag och Carl var nere i Helsingborg köpte jag en Titan IPA på Bishop's Arms. Tänkte inte så mycket på att fråga hur färsk den var. Den var inte färsk, hade stått på minst tio dagar visade det sig. Det visade sig även att mitt glas var det nästsista som gick att dra ur fatet. Jag tycker (kanske som bekant) att IPA och dubbel-IPA smakar som bäst när de nyss kopplats på.

När jag såg att Great Divides hyggligt kända imperial stout Yeti skulle komma till Systembolagets ordinarie sortiment den 1 oktober, dessutom i hanterlig storlek (35,5cl) och fantastiskt pris (under 30kr) höll jag på att kissa på mig. OK, kanske inte, men jag blev glad!

Naturligtvis var det helt omöjligt att få tag på dessa flaskor när jag var ute och letade. Det var precis som jag förväntat mig. Personalen på mitt lokala Systembolag beskrev hur de tre lådor de beställt (alldeles för få enligt mig) tog slut på en kvart. Oväntat. Som tur är lyckades jag lösa ett gäng flaskor ändå.

Ruskigt välhumlad imperial stout? Ja tack.

Great Divide Yeti Imperial Stout [RB]

Utseende: En alldeles kolsvart vätska rinner ur flaskan och bildar ett halvstort, brunt, tjockt skum. I glaset ser jag att vätskan går mot djupt röd i kanterna.

Arom: Stor arom! Grapefrukt och choklad som slåss om att ta överhanden, men ingen vinner. Aromen ör en härlig blandning av humle och traditionell imperial stout. Dessa två stora aromer ackompanjeras av lite kaffe och en mycket lätt ton av vanilj och en lätt ton av alkohol.

Smak: Stor smak. I början dominerar espresso, för att sedan låta humletoner av citrus och gran komma genom, tillsammans med en härlig mörk bitter choklad. Avslutningen är lätt syrlig.

Munkänsla: Kroppen är medelstor till stor, med ett torrt avslut. Beskan är märkbar och river mot tungan i slutet. Kolsyrningen gör sig påmind men är inte jättestor, bara närvarande.

Tokgod: Jag är lite partisk, jag älskar denna stil. Välhumlad imperial stout gör mig lycklig. Jag tycker inte detta är en svart IPA (eller vad det nu ska kallas), utan snarare en humlad imperial stout. Kroppen är härligt stor, chokladig, närvarande. Alkoholen är respektingivande men inte påträngande, vare sig i smak eller arom.

Att lagra denna öl (frivilligt eller ofrivilligt) kommer nog att ge genomslag i just humlearomen och den närvarande citrustonen i smaken. Den går ner och låter chokladen komma upp mer tror jag. Inte fel alls, men jag passar nog på att dricka denna öl nu. Jag gissar att ofrivillig lagring kommer att uppstå om några månader då Systembolagets flaskor på hyllorna börjar bli något dammiga. Naturligtvis hoppas jag att så många köper ölen att de snart måste skicka fler flaskor från Colorado.


Daniel @SchnilleDaniel / Schnille på Facebook

9 kommentarer:

  1. Jag tror det redan är mer flaskor på väg, gick in på bolaget för att beställa den förra måndagen och redan då var den slut på varudepån. Så jag får inte mina förrän nu på onsdag. :(

    SvaraRadera
  2. Helt suverän öl. Absolut det bästa man kan köpa från det ordinarie sortimentet.

    SvaraRadera
  3. Förbenat god. Men ännu förbenat slut.

    SvaraRadera
  4. Jag drack en Yeti lagrad i 2,5 år, från första gången den släpptes på bolaget. Jag tycker inte alls att den hade åldrats med värdighet. Alla nyanserade smaker av svarta vinbär och lakrits jag hade förväntat mig var ersatta av en tokbitter dryck som mest smakade avkok från malört. Beskt, ingenting annat.

    För övrigt exakt samma tråkiga bitterhet som en Hibernation Ale som hade lagrats drygt två år smakade.

    SvaraRadera
  5. Helt klart en tokgod och väldigt annorlunda imp. stout. Underbart att bolaget äntligen börjar ta in riktig kvalitetsöl i standardsortimentet. Dock skulle jag verkligen vilja veta vilka humlesorter som använts i den. Etiketten avslöjar inget, men jag skulle gissa på amarillo som aromhumle men jag kan vara helt fel ute. Vad tror ni?

    SvaraRadera
  6. Oh yeah baby! Idag är det fredag och det står en Yeti och väntar på mig, lagom tempererad...

    SvaraRadera
  7. Robert: Grattis! Jag ska nog ta en Yeti ikväll också, fredagsmys och den biten :)

    Daniel

    SvaraRadera
  8. Anonym (13 oktober 2010) 00:45:

    Jag mejlade Great Divide som var mycket ovilliga att berätta om humlen, utom det som står på etiketten, nämligen att det är lite amerikanska humlesorter.

    Amarillo är nog rätt, jag gissar Cascade däri också. Låt gissningarna fortsätta!

    Daniel

    SvaraRadera
  9. Olle: Då har jag en ursäkt att dricka upp mina inköpta Yeti på stört! Tack!

    Daniel

    SvaraRadera