söndag, oktober 31, 2010

Inköpslista 1 november 2010

Måndagen den 1 november är det dags för nya öl att börja säljas på Systembolaget. Det är början på en dyr höst och vinter, med strålande nyheter den första och femtonde både november och december.


Som vanligt kommer du till Systembolagets lagersaldo om du klickar på artikelnumret och till RateBeer om du klickar på RB. Enkelt.

Tillfälligt sortiment på Systembolaget 1 november 2010


11773 [92,90kr; 65cl] Great Divde 16th Anniversary Wood Aged Double IPA [SchnilleRB]
11790 [64,00kr; 37,5cl] 3 Fonteinen Oude Geuze [RB]
11796 [29,90kr; 33cl] De Dolle Arabier [RB]
11522 [58,90kr: 50cl] Fuller's Brewer's Reserve Oak Aged Ale [RB]
11794 [116,00kr; 75cl] Gouden Carolus Cuvée van de Kaizer Blau [RB]
11975 [39,60kr; 37,5cl] Liefmans Cuvée Brut [SchnilleRB]
11787 [27,90kr; 33cl] De Ranke Noir de Dottignies [SchnilleRB]
11759 [79,90kr; 65cl] Great Divide Old Ruffian Barley Wine Style Ale [SchnilleRB]
11101 [51,90kr; 50cl] Djævlebryg Son of Nekron [SchnilleRB]
11760 [95,10kr; 65cl] Great Divide Oak Aged Yeti [SchnilleRB]


Jag tänker köpa mig lite Great Divide och Djævlebrygd. Jag har en flaska lagrad Son of Nekron, kan vara skoj att köra en vertikalprovning och prova denna årgång mot min gamla. Old Ruffian köper jag några stycken, en att prova nu och några att hålla lite på. Minst en av dem ska drickas en kall vinterdag. Oak Aged Yeti gillar jag faktiskt mindre än den oekade varianten som är min nya favorit på Systembolaget. En flaska blir det i alla fall.


När jag har tänkt en sekund till kommer jag plocka på mig några 3 Fonteinen och Liefmans. Gott med suröl till våren, jag sparar den tills dess. Minst.


Det kommer även ett gäng nya öl på beställningssortimentet. Jag brukar inte skriva om dem, men denna gång kommer en nyhet som jag har väntat på. Kollikravet är 24 stycken. Jag har nog någon att dela med. Kul att testa den elektroniska beställningsmojängen också. 


88659 [36,00kr; 33cl; 24st] BrewDog Hardcore IPA [RB]




Vad ska ni köpa? Suröl? Amerikanare? Dansken?

Daniel

10 kommentarer:

  1. Det lär bli en dansk, en kejsaröl och en Arabier.

    Personligen tycker jag att Hardcore IPA förtjänar att komma in i strategiska sortimentet.

    SvaraRadera
  2. Det blir nog en av varje av alla (som jag får tag på) förutom Fuller's. Eventuellt hoppar jag dansken också. 3F och Old Ruffian kanske det blir någon extra flaska av för att slänga ner i källaren.

    Fast jag tycker nog att det är lite synd att även de billigaste ölen i släppet är relativt dyra, det saknas något för ölsvensson som vill prova något nytt.

    SvaraRadera
  3. För mig blir det nog följande:

    16th Anniversary Wood Aged Double IPA 1 st
    Old Ruffian 2 st
    Oak Aged Yeti 3 st

    Kanske någon 3 Fonteinen Oude Geuze, är en mycket god öl men jag har redan någon hemma.

    Ska bli kul att köra en parallell-provning mellan denna standard Old Ruffian och Barrel Aged Old Ruffian som jag har står i skåpet.

    SvaraRadera
  4. För min del blir det alla från Great Divide samt Son of Nekron. Kanske att man skulle beställa en låda Hardcore IPA också. :)

    e-Beställning är smidigt, använt det flera ggr. Synd bara att det är så få öl man kan beställa flaskvis.

    SvaraRadera
  5. Hoppas att man bara får köp en så räcker de längre... //Nisse666

    SvaraRadera
  6. Fem-sex 3 Fonteinen Oude Geuze, tre Gouden Carolus, två Liefmans, en Arabier och tre Noir de Dottignies.

    SvaraRadera
  7. Nej nu åker jag och ställer mig först i kö och köper upp rubbet! //Nisse666 :-)

    SvaraRadera
  8. Skojade bara - men tredje gubben gjorde rent hust på GD på majorna, blir så trött! /Nisse666

    SvaraRadera
  9. Slog till på GD's dipa + yeti, en Nekron och en 3 Fonteinen. Det fick räcka.

    -Jimmy

    SvaraRadera
  10. Dyrt blev det och då kanske jag inte kan hålla mig ifrån och komplettera med några flaskor till.

    4 Great Divide Oak Aged Yeti
    4 Great Divide Old Ruffian
    1 Great Divde 16th Anniversary
    1 Djævlebryg Son of Nekron
    1 De Ranke Noir de Dottignies
    1 Liefmans Cuvée Brut
    1 Gouden Carolus Cuvée van de Kaizer Blau
    1 3 Fonteinen Oude Geuze

    SvaraRadera