lördag, oktober 09, 2010

Dugges Kals Stout

Kal å Ada är två grundläggande figurer i göteborsk kultur, liksom ordvitseriet och den förkortande och förklarande smeknamnskulturen gällande platser och byggnader. Det tog mig flera år från att ha flyttat till Sveriges framsida tills jag tog reda på vad Kopparmärra heter på kartorna. Det är för att spårvagnshållplatsen INTE heter Kopparmärra. Dumma Västtrafik.

Hur som haver brygger en av våra lokala bryggare, Dugges [Schnille 1,Schnille 2] , en Oatmeal Stout, med namn av herrn i sällskapet. Damen i sällskapet här ännu inte fått sig någon öl från Dugges. Ölen släpptes in i ordinarie sortiment på Systembolaget den 1 oktober. 

En mycket trevlig egenskap är den relativt låga alkoholhalten på 5%. Det har varit vanligt med stigande alkoholhalter på sistone, och ibland har det inte gjort mycket positivt för smaken. Havren som tillsatts ska göra kroppen lite lenare och mjukare. Etiketten säger att Kal gärna dricker sin stout med skaldjur. Jag utgår från att här menas RÄKOR!

Vi har alltid haft det bra i Göteborg. Förut kunde vi gå till Kals (Hemköp Nordenskiöldsgatan - jag skämtar inte, den heter (hette?) Kals Matmarknad) och köpa färska räkor för 69kr kilot på fredagar. De hade det som lockvara. Om det kostade mer än 90kr kilot köpte vi något annat. Som av en slump åt vi räkor igår. Norska. 179kr kilot kostade de, men vi skulle bara ha lite till förrätt. Svenska räkor kostade 198kr kilot. Tydligen köper amerikanarna våra räkor för de kan inte fiska egna på grund av oljeläckan. Det är alltså BP som ser till att mina räkor är dyra. Morr.


Dugges Kals Stout [RB]


Utseende: Litet luftigt skum. Mörkt brun och lätt grumlig vätska.

Arom: Hyggligt liten arom. Choklad, lätt rök, rostat och paranöt samt lite avokado.

Smak: Medelstor smak. Smaken går åt kallt kaffe och innehåller en lätt antydan av choklad. Paranöten är tydlig och närvarande. Avslutet är mer åt mjölkchoklad.

Munkänsla: Lätt, något oljig kropp, torrt avslut och låg kolsyrning.

Inget särskilt: En ganska anonym stout. Den ger mig inget särskilt utom en undran varför jag får så starka associationer till just paranöt. Jag hatar paranöt. Denna öl med räkor? Nä skulle inte tro det. Visst, jag fattar att sältan kompletterar lite i kaffe/paranötsträsket men Kal får behålla den kombinationen för sig själv.

Detta är inte i närheten av det bästa som kommit från bryggeriet i Mölndal. Tyvärr. För den har ett hyggligt pris och bra tillgänglighet, vilket vi inte varit bortskämda med tidigare om vi ville dricka Duggesöl. Då var vi förvisade till Systembolaget i Mölndal och fick då äran att betala över 40kr per flaska. Jag hade hellre sett den mycket trevligare Bältesspännaren Porter i sortimentet.

Daniel @SchnilleDaniel / Schnille på Facebook

3 kommentarer:

  1. Noterar att havre inte finns med i listan över ingredienser på etiketten... Lustigt :)

    SvaraRadera
  2. Du verkar ha fått en gammal flaska, på nya etiketten finns havremalt med. Kanske därför den inte smakade...

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte också den var intetsägande, alldeles för liten kropp för att ge mig upplevelsen jag söker när jag dricker en stout.

    SvaraRadera