torsdag, november 12, 2009

Stöd din lokala bryggare & Ölands Gårdsbryggeri

Jag hade lite på känn att något inte stod helt rätt till på Öland. Det har varit lite tyst kring Ölands Gårdsbryggeri ett tag och jag började höra saker, om en konkurs. Jag kollade lite och sökte på nätet. Ingen info där, hittade inget särskilt när jag sökte efter årsredovisningar eller så heller.

Jag skickade ett mail till Brill, som säljer Ölands produkter, och frågade vad som händer. Tydligen har Morgan sedan en vecka tillbaka beslutat att stoppa produktionen, i alla fall den närmsta framtiden. Mycket trist besked.

För bara några veckor sedan lyssnade jag på en podcast, amerikanska The Brewing Network körde ett program delvis om att stödja sin lokale bryggare. Köp inte skräp bara för att det är lokalt, men om du gillar det, köp det, även om det är lite svårare att få tag på, eller om det kostar lite mer.

Att se hur det kan gå, som i detta fall med Ölands, gör att det ringer en liten väckarklocka för mig. Den som läst mer än tre ord av vår blogg vet att vi gillar våra lokala bryggerier Dugges och Oceanbryggeriet. Jag ska plocka upp en extra flaska lokalt nästa gång jag är på bolaget, och kanske skippar en importerad öl. För att säkra den framtida tillgången på lokala produkter.

Någon mer som gör samma?

Ölandsbladet skrev lite förra året om svårigheterna att nå ut med produkterna, trevlig bild också [Länk]

Daniel

4 kommentarer:

  1. Tråkigt att Öland har problem. Men vad jag vet så har det varit en del problem med infektioner osv. också och det har väl säkert inverkat.

    Hade gärna köpt lokala öl om jag hade möjlighet. Får hoppas det går bra för Dugges och Ocean hursomhelst, även om det är sällan jag får tag på deras öl. Är verkligen sugen på icke-rökig Oceanöl. Det skulle ju komma Arbetarporter till alla Bishops så småningom - frågan är när? Eller har det redan kommit?

    SvaraRadera
  2. Jag skulle hemskt gärna dricka mer svensk mikro-öl. Synd bara att det är så svårt att få tag på. Att köpa en hel back av en öl känns inte som ett alternativ för mig.

    SvaraRadera
  3. Ett jättesteg i rätt riktning, på alla sätt, vore att ändra hur öl prissätts i vårt alkoholfokuserade land. Att öl som skeppas hit från andra sidan jorden kan vara billigare än den som görs i Gtb är bara så fel.

    Till ämnet; ja, jag köper svensk mikro-öl om det finns, och det gör det ju nästan alltid.

    SvaraRadera
  4. Tråkigt attt Morgan har stoppat bryggningen.
    I September 2008 var bryggeriet utsatt för en
    brand.Det finns mer att läsa om bryggeriet i
    lokaltidningen Ölandsbladet.(www.olandsbladet.se)
    Hoppas att det är ett tillfälligt stopp och att
    bryggningen kommer igång igen.Våra småbryggerier
    behövs. Tyvärr motarbetas de av den statliga jätten Systembolaget.Om mikroölen stod på systembolagets hyllor så skulle jag köpa mer av dem.

    Jag har smakat en del av hans öl. Tokens jule
    fröjsaporter Röklakrits porter och några till.
    Smtliga öl ar väldigt goda.

    Sven-David
    Lund

    SvaraRadera