söndag, november 01, 2009

Livebloggning från Öl+Buffé hos Thomas!

[01.10]
Då avvecklar vi verksamheten här. Ljus släcks och det är dags att gå hem!

[00.35]
Som sig bör startar YouTuberiet! En av deltagarna i provningen har varit med i musikvideo!



[00.20]
Livet går vidare. så också provningen! Nu kilar vi vidare till Midtfyns Imperial Stout. Typ sådär.

[23.54]
Vi har provat Brooklyn Brewery Black Chocolate Stout. Trevlig. Nu Samuel Smith Imperial Stout. Banan! Det första i doften är banan! Mysko.

[23.15]
Nu börjar det arta sig. Mikkeller Black Hole. Vi diskuterar hur väl den går tillsammans med Thomas chokladtryfflar. En person beskriver det som att få någon kroppsdel inverterad i ansiktet. Jag gillar det! Mums. Mer Black Hole till folket!

[22.45]
Nu går vi vidare. Vi har pratat om vem som importerar Avery till Sverige samt tydligen vilken föreläsare på GU som har stora paket. Namn har nämnts.

Öl. Ølfabrikken Ungstrup Reserve, en rökt barley wine. Kommentarer: Chark, vedträ. Ok, inget att hänga i julgranen. Inte mycket prickig korv. Mer salami. Smakar fett.

[22.25]
Framme vid kvällens höjdpunkt, än så länge! Avery Samael's Oak Aged Ale, lagrad i två år. Mums! Allas favorit än så länge, utom en som gillade min brygd bättre. Tack tack.




[22.00]
Jag får bekräftat att den är god, och fortfarande bättre än fatversionen. Närmre originalet. Tyvärr har jag greppat två flaskor som jag lyckats hälla i mindre socker än de andra. Jag glömde ju som sagt prima innan flasktappning så det blev lite hipp som happ med kolsyran. I denna öl väldigt lite. Men god!

[21.50]
Nu kommer min DLG: Lupulus Pale Ale klon fram!

[21.40]
Nu har vi gått genom Hoppin' Frog BORIS The Crusher och Oud Beersel. Trevliga öl men lite väl snälla tycker jag. Extremöl till folket! Bilder till folket också!






[21.05]
Högljudda diskussioner. Var ligger orten Sofiero? Diskussionen började med diskussioner om tyska öl, sedan blev det svenska "standardöl" och nu tror vi att det ligger nära Båstad. Jag googlar inte för jag tycker det är kul att lyssna på. Bild ska ni få!




[20.40]
Left Hand Oak Aged Imperial Stout. Nu uppstår diskussioner om whisk(e)y och blended och bourbon och grejer. Naturligtvis har Thomas knåpat chokladtryfflar med whisky- respektive romsmak. KUL!

[20.25]
Politiska och filosofiska diskussioner. Ingen ny öl nu. Kanske dags?

[20.05]
Cooper's Best Extra Stout kommer fram nu, vi börjar röra oss mot mörkret. Mums. Diskussionerna fortsätter i oförändrad takt!

[20.00]
Thomas står och gör en soppa. Klart den ska spetsas lite!



Carl gör sitt och har fått igång diskussionen kring sexuella böjelser. Tack Carl.

[19.45]
Nu snackar vi Island! Nu ska vi gå vidare också! Southern Tier Un*Earthly hämtas in.

Kommentarer:
Maltdricka. Söt. Choklad. Den höga alkoholhalten och beskan ger en tippex/acetonsmak. Jordighet. Besk. Luktar lingon. Luktar lösningsmedel. Det gör det inte. Grapefrukt. Jag förstår inte var alla får beska ifrån. Grapefruktskött, inte skal. Den är väldigt rund i beskan, inkapslat. Grapecider med humle i. Du är under 12, efter det kan man känna beska.

[19.40]
Hoppin' Frog Mean Manalishi Double IPA har dykt upp på bordet också, Carl hade inte tålamod att prova ölen i den ordning vi snackade om innan.

Kommentarer:
Luktar morot. I bagrunden lite anis. Färska vårmorötter. Gran, barr. Juligt. När du rapar upp smakar det gammal morot. För besk.

Jag kör varannan vatten också, nu blir det vatten!

[19.35]
Sierra Nevada Torpedo Extra IPA då! Jag tänker att den stora beskan här kommer att följa upp Nøgnes något tillbakadragna arom. Beskan är dock lite större än jag minns den, samtidigt som aromen inte riktigt följer upp som jag förväntade mig. Så kan det gå!

Kommentarer:
YES. Punk IPA. Inte min favorit. Att vi säljer den! Jag blev lite besviken på den. Den var lite tråkig. Påminner om något.

[19.15]
Första provningsölen: Nøgne IPA, flaska, färsk från en privatimport. Trevlig! "Panelens" kommentarer:

God. Otäck Smakar Simcoe - det är ju trevligt. Lychee. Den här IPAn var väldigt god. Smakar öl. Lite lite för mycket alkohol. Öl är bra! Den här gick fort! Jag väljer denna över migrän. Smakar rökig nöt. Bränd gummi.

Vi har roligt!

[19.03]
Lite av ölen är sorterad för att provas. Så här ser det ut!







[18.43]
Öl+Buffé är namnet. Det är både ölbuffé och buffé! Kolla in godsakerna!






Go musik också, Rage Against The Machine om jag inte misstar mig! (Det gjorde jag inte!)

[18.21]
Vi är på plats hemma hos Thomas, som till vardags arbetar på en av våra favvokrogar Haket. Vi är inbjudna för att Thomas snodde vår bild som visningsbild för eventet på Facebook. Det funkar för mig.




Jag har kollat in vad som kommer att bjudas på, ser trevligt ut!

Han har alltså samlat på sig en massa gosaker under året och vill ha hjälp att dricka upp det. Visst. Nu är det en Staropramen som slinker ner och en massa snack om amerikanska rånare och skoföretag.

Ha det gott, uppdatera då och då för uppdateringar!

Daniel

1 kommentar:

  1. Avery's Samael Oak aged är en personlig favorit hos mig när det gäller denna stil från USA. Riktigt trevlig och extrem, precis som de ska vara :)

    SvaraRadera