onsdag, november 18, 2009

BrewDog Paradox Isle of Arran

Den andra november kom en trevlig liten nyhet till Systembolaget. 33cl är en sympatisk storlek också, de andra nyheterna var större. BrewDog Paradox Isle of Arran är visserligen på 10% så det kanske vore smartare att ta en större men svagare öl, men så funkar ju inte människor. Inte jag heller.

BrewDog gillar ju att fatlagra sina öl, här har vi nog den ultimata produkten. De har samarbetat med destilleriet Isle of Arran och lagrat en stout på deras använda fat. Samarbetet avsåg 20 fat som innan whisky användes till Sherry. Återanvändning är inte illa det heller! Länk till BrewDogs sida.

Snygg etikett. Jag gillar den grafiska presentationen. Till att börja med tycker jag BrewDogs grafiska profil som de har på alla flaskor är otroligt snygg. Sen blir det inte värre av den gyllene texten mot svart bakgrund. Jag verkar inte vara ensam om att gilla den heller!



Provning? Ja det tycker jag!

Utseende: Ljusbrunt fint skum. Svart vätska, ogenomtränglig.

Arom: Härlig söt arom. Stor fatkaraktär och rökighet.

Smak: Stor smak. Rökigheten och den söta vaniljtonen i smaken tar helt över. Underbart. Vissa subtila toner av kaffe och choklad. Det finns en mysig underton av beska som bygger upp smakerna. Mums.

Munkänsla: Tät kolsyrning och lagom kropp. Inte så där toktung att den blir svår. Kolsyran och beskan lyfter upp rökigheten. Fantastiskt samspel!

Tokgod! Detta gillar jag skarpt! Många klagar kanske över att BrewDog alltid ska hålla på och fatlagra ölen så den ska verka mer exklusiv. Jag tror på konceptet! Jag tycker det är ett bra sätt att göra en bra öl till en exklusiv öl. Jag gillade de förra Paradox också, men minns dem inte så bra, jag provade dem före min tid med bloggen. Jag har två flaskor kvar som jag lägger in i min "röklåda" där jag sparar stouts med röksmak eller -karaktär. Tanken är att de ska bli bättre med åldern. Jag hoppas det blir så!

[Tillägg]
Jag har läst många som tycker att ölen är lite för tunn och vek för att vara en imperial stout. Jag förstår kritiken. Jag håller på sätt och vis med om att den har en ganska lätt kropp och att den inte är så stor som jag förväntar mig att en imperial stout ska vara. Mot detta väger jag att jag tycker att den lätta kroppen låter rökaromen ta mycket större plats i munnen än om den hade varit tyngre. Tror jag.

Daniel

11 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Jasså minsann?! Tyckte den var på tok för tunn för stilen samt att smaken inte utvecklades speciellt bra under tiden man drack. Som vanligt med Brewdogs Paradox serie med andra ord. Kanske borde koncentrera sig på att först och främst få fram en vettig "grund" Imperial Stout innan man lagrar den på femtioelva olika whiskybarrels. Bara ett förslag...

    SvaraRadera
  3. Ni har nog dåliga lampor där hemma om ni tycker den ser "ogenomtränglig" ut.. Tycker också deras grund imperial stout är alldeles för tunn och lagra den skulle jag inte rekommendera, då dör den fräsha rökigheten av och den tunna grunden blottar sig ytterligare och ölet blir ännu sämre.

    SvaraRadera
  4. den är dock betydligt fylligare & gräddigare i sin fattappning.

    SvaraRadera
  5. OK, nu har jag provat den igen. Jag provar batch 16, det var säkert den andra också, men skriver det för säkerhets skull. Till protokollet ska föras att jag provade Isle of Arran någon gång typ 4-6 november.

    Denna gång inget skum alls. Utseendet är mörkt. Jag ger andersand att den inte är helt ogenomtränglig. När jag håller upp den mot ljuset (håller nära) så är den röd i kanten.

    Smaken av choklad är större denna gång, annars ungefär lika. Smaken av fat och rökkaraktären tycker jag bibehålls från början till slutet av smaken.

    Jag funderade om det var så att röken skulle avta med ålder, som humlearom gör. Andersand, har du provat att lagra rökiga öl?

    Jag står fast vid Tokgod. Denna öl tycker jag är fantastisk. Jag respekterar att ni inte tycker det och förstår varför. Jag gillar att den inte är så tung och överkomplex. Det ger den "drinkability" vilket jag uppskattar. Detta sagt väljer jag inte denna öl om jag är sugen på en tung imperial stout.

    Daniel

    SvaraRadera
  6. Jag tyckte oxo den var alldeles för tunn och mjäkig som de flesta av deras Paradox-produkter.Det finns dock ett undantag i form av Paradox Smokehead som jag tycker är ett lysande öl. Brewdog för mig är hype och icke prisvärda produkter. De försöker efterapa Stones koncept med att ha väldigt mycket attityd i sin marknadsföring men misslyckas ganska fatalt då deras produkter inte håller samma kvalitet över lag.

    SvaraRadera
  7. Det Anders And säger stämmer v.g. Smokeheaden iaf. Efter bara ett halvår i min källare hade rökigheten avtagit markant, och munkänslan hade blivit ganska tunn. Jag gillar fortfarande ölet, både färskt och lagrat, men jag tror att optimal laringstid är typ 2-3 månader. Då har rökigheten integrerats i ölet, men utan att försvinna för mycket och därmed ge ett alltför vattnigt öl.

    //Benjamin i Lund

    SvaraRadera
  8. Tycker inte Smokehead varit lika god som första gången jag drack den. Om det beror på att ölet blivit sämre eller på mig själv är en bra fråga - men jag gissar på det sistnämnda. Den är hursomhelst helt okej dock.

    Har inte orkat prova/köpa Isle of Arran heller.

    Jag tycker BrewDog gör helt ok öl, men det är klart att det är väldigt mycket snack och de är självklart långt efter Stone i kvalitet.

    SvaraRadera
  9. Jag lagrade "smokehead" ett kortare tag och det resulterade i mindre rök och en allmänt försvagad upplevelse, drack nyligen "smokehead" igen tack vare mr "stouten och kapitalet" som var lagrad sedan systemet släppet och den var nog ännu sämre så.. Iaf BrewDogs rököl tycker jag blir sämre med lagring. De baserar så mycket på upplevelsen av rök att ju mer den dör ut ju mer blottas deras "vanliga" väldigt tunna grund till "imperial stout". Tycker hela grejen är ganska sugig faktiskt, brygg en bra imperial stout först.. Lagra sedan på roliga fat.. BrewDog och Southern Tier måste vara de mest överskattade "craft beer" utspottarna just nu..

    SvaraRadera
  10. BrewDog = sunkig öl = sant;-)

    SvaraRadera
  11. Mycket tråkigt att rökigheten "avtar". Ganska konstigt egentligen men jag antar att det är som så att resten av innehållet växer och tar över mer med tiden vilket gör att rökigheten inte "dominerar" på samma sätt.

    SvaraRadera