fredag, november 13, 2009

Mikkeller Beer Geek Brunch Weasel

Bajsöl is the shit! Alla kan väl historien bakom denna imperial oatmeal stout med riktigt dyrt kaffe i nu. Små djur äter kaffebönor och exkrementerar ut dem igen, sedan görs kaffe på bönorna. Ölen kom till Systembolaget som en tillfällig nyhet den 2 november, med mellanhanden Brill.




Mikkeller Beer Geek Brunch Weasel

Batch 418, bryggd 23 mars 2009.

Utseende: Svart tjock vätska, brunt härligt skum som växer upp från ölet. Helt ogenomträngligt.

Arom: Stor arom. Söt, fatliknande halvrökig arom. Nybryggt kaffe finns med också. Jag känner en härlig madeiraton, typ russin och lite spritighet, i aromen, jag gillar den!

Smak: Stor smak. Mycket kaffe, eller snarare stark espresso. Vaniljsötman trängs med mörk choklad om att dominera smaken. En härlig eftersmak av besk och torr svartmalt.

Munkänsla: Tät kolsyrning, hyggligt stor kropp som känns och märks.

Tokgod! Denna, liksom BrewDog Paradox Isle of Arran är helt i min smak. Oj, såg just att den är 10,9% alkohol. Det märks verkligen inte i smaken. Aromen hade lite noter av madeiravin som ju är ganska stark.

Daniel

6 kommentarer:

  1. Det där var ju goda nyheter! Jag köpte en flaska Mikkeller nu i veckan med planen att lagra den ett år... enligt uppgift ska den bara bli bättre med tiden! Frågan är nu om jag verkligen klarar av det...

    Lustigt att du skulle nämna Paradox också; den avnjöt jag i tisdags kväll, en stout helt i min smak!

    Man får tacka för en fin blogg!

    SvaraRadera
  2. Weasel är verkligen en höjdaröl. Paradoxen var bra men trodde den skulle vara bättre. Blev lite besviken på den.

    SvaraRadera
  3. Christian: Tror inte det är något som vinner särskilt mycket på lagring. Har hört att kaffet kan avta i kaffestouts, vet dock inte om det stämmer och jag har även hört folk som druckit äldre, riktigt god Beer Geek Breakfast till exempel... dock har jag svårt att tro att något positivt händer vid lagring av Weasel. Den lär fortfarande riktigt bra, men jag har svårt att tänka mig att det blir bättre.

    Har inte testat den nya batchen faktiskt, men det lär ju inte vara så stor skillnad. Fantastiskt öl!

    SvaraRadera
  4. Det här det absolut bästa öl som har produserats enligt mig (den gamle stuten Stellan) hoppas ni har fått mitt maij HA/DE/Stellan.

    SvaraRadera
  5. @Stellan: Ingen mail från dig som jag kan se. Testa igen!
    Daniel

    SvaraRadera
  6. Jag får se hur det blir då. Men än så länge står den oöppnad så det kanske blir en fråga om hur länge jag kan stå ut med ovissheten efter den här recensionen. :P

    SvaraRadera