fredag, november 06, 2009

Dugges FUSION, premiär på 3 Små Rum idag!

Mikael Dugge Engström och Reza har varit i farten! Mikael har slängt ihop en öl bryggd på Maris Otter Pale Alemalt, vetemalt och socker. Den är humlad med Amarillo, Chinook, Simcoe och Nelson Sauvin! Utjäst med belgisk och tysk jäst som har hög alkoholtolerans och har en hög utjäsningsgrad.

Vad blir detta? Dugges FUSION, en "MultiKulti Pale Ale."

Mikael säger själv om denna öl att de denna öl är influerad av världens alla hörn. Malt från England, humle från Nya Zeeland och USA, jäst från Belgien och Tyskland och inspiration från Persien och Sverige.

Resultatet är en ale på 8% som enligt min tolkning av ingredienserna borde vara hyggligt ljus i färgen, bra skumfasthet, viss alkoholhetta, torr avslutning där humletyperna Amarillo, Simcoe och Nelson Sauvin kommer att varva varandra i doft och smak. Min tanke är att Chinook och Simcoe ligger i grunden som bittergivor och jag hoppas att Nelson Sauvin och Simcoe är framme mycket i torrhumlingen. Det återstår att se (eller egentligen smaka) på 3 Små Rum.

Tillägg: Även den tyska humlen Perle finns med i koket, tack Mikael!

Reza öppnar kl 16 idag.

Uppdatering: Vi provade Dugges Fusion!

Daniel

5 kommentarer:

  1. Måste säga att det låter galet gott. Synd att jag inte bor nära 3 Små Rum.

    SvaraRadera
  2. Jag glömde säga att jag humlat med tysk Perle i koket.

    SvaraRadera
  3. Spännande! Hoppas man får testa den nån gång, just nu finns det inga materiel över för "utsvävningar"..

    SvaraRadera
  4. Skicka ner till Malmö också.. Tack ;)

    SvaraRadera
  5. Ni har det bra ni med så mycket Dugges. Inte alltför mycket som lyckas hitta upp till stockholm. Mer Dugges på fler krogar i stockholm, tack. Inte bara till Glenfiddich, OT och Akkurat.

    SvaraRadera