onsdag, november 25, 2009

Ocean Julöl

Jag skrev i lördags om att Gårda har fått påfyllning av öl från Oceanbryggeriet. Nu finns både India Pale Ale, Eko Pale Ale, Göteborgsporter samt årets Julöl.

Sedan julölen släpptes på bolaget för lite mer än en vecka sedan har jag hunnit prova igenom några stycken. Hittills står Great Divide Hibernation Ale ut. Mycket kryddor och sötma. Perfekt efter julbordet. Vad jag framförallt har varit på jakt efter är en öl som passar till julbordet. Eftersom man gärna vill dricka några stycken samtidigt som vi brukar dricka nubbe till vill jag ha en öl som åtminstone ligger under 6 %. I den klassen har jag provat Oppigårds Winter Ale och Nils Oscar Kalasjulöl. Båda var bra men räckte inte hela vägen fram.

Lokalpatriotisk som jag är ligger hoppet nu hos de göteborgska bryggarna. Dugges Rudolf 2009 ligger tyvärr på 7 %, vilket inte funkar på mitt julbord. Han har även bryggt en Rudolf på 3,5 % som jag ska se till att få tag på. Tyvärr måste jag ta mig ut till ICA Lyan i Mölndal för att få tag på den, vilket jag inte hunnit med än. Igår lyckades jag i alla fall ta mig till Systembolaget Gårda varifrån jag bland annat fick med mig Ocean Julöl.



Ocean Julöl

Doften domineras av småsöt kavring. Det finns även brända toner, kakor och lite choklad. I bakgrunden rivet apelsinskal.

Smaken är mjuk och rejält välbalanserad. Här är det verkligen malten och humlen som får tala, istället för galet mycket kryddor som i många andra julöl. Tror inte att några kryddor har tillsats. Det är än en gång kavring, kakor och lite apelsin. Hittar även fikon och choklad. Avslutas med en distinkt beska. Riktigt gott!

Bättre: Jag står och väger mellan Bättre och Tokgod. Generellt uppskattar jag stora smaker, gärna i amerikansk eller belgisk stil; antingen mycket humlefrukt, syra eller mörker. Här handlar det istället om en riktigt finstämd britt, som jag gillar riktigt mycket. Jag uppskattar verkligen hantverket som ligger bakom för att så här väl lyckas få alla de finstämda smakerna att komma fram. Smaker som jag tror kommer att passa mycket väl till det dignande julbordet.

Betyget kommer kanske att omvärderas efter några flaskor till. Jag har i alla fall hittat ett julöl till julbordet. Nu är frågan om Ocean Julöl får sällskap av den lätta Dugges Rudolf. Uppdatering följer.

Vad kommer du att dricka till julbordet?


Carl

14 kommentarer:

  1. Jag tycker Ocean Julol ar i varldsklass inom sin stil! (Systembolaget borde tills nasta ar ta upp den i sitt "ordinarie julsortiment".)
    Ser riktigt fram emot att testa denna 2009 ars version da den tydligen ska skilja sig nagot fran tidigare ars slapp...

    SvaraRadera
  2. Ni har det bra ni göteborgare. Rudolf och Oceans Julöl vill man ju gärna testa! Aja, får ta en tur till Bishops snart och se om de har någon Ocean - om det är julöl eller inte får kvitta. Smakade en droppe IPA ur pappmugg på ÖÖW och det kändes ju verkligen som ölet hade potential nu när röksmaken är borta...

    Till julbordet vet jag inte vad jag ska dricka. Oppigårds är såklart ett vettigt alternativ. Lär väl bli någon ale som inte är alltför stark - Mr. Sno Balls kanske?

    SvaraRadera
  3. Ocean Julöl har inga kryddor. Bryggd på Maris Otter Pale Ale Malt, Chokladmalt, Kristallmalt, Karamellmalt, Ambermalt, vetemalt samt rostad korn. Humlad med Galena (US), Perle (Tyskl), Pilgrim (UK) för beska. Cascade och Bramling Cross för arom. En julöl i mina ögon ska gå att dricka för sig själv eller passa till det svenska julbordet. Kryddningar tycker jag stör för mycket, utan malten får ge detta istället.

    Vill jag ha pepparkaka och öl så äter jag en pepparkaka och dricker en öl :)

    Väl smakat önskar Bryggare Bing.

    SvaraRadera
  4. Det går väl inte att beställa "lokalöl" över landet som med vanlig öl utan de säljs enbart där?

    SvaraRadera
  5. Inte för att blåsa i egen trumpet, men jag tror faktiskt att Ayinger Winter-Bock är ett öl som passar utmärkt både till själva julbordet och efter.

    Mvh
    Marc

    SvaraRadera
  6. Jag har inte provat alla julöl än men Ayinger var en skräll för mig. Tror den skulle passa utmärkt till julmaten.

    SvaraRadera
  7. Öl som vår julöl finns i Gårda SB och från imorgon Nordstan Gbg. Går ej att beställa utanför O Län.

    ///Bing

    SvaraRadera
  8. Jag ska testa Ayinger Winter-Bock. Tycker dock att den är för stark till julbordet. Visst, det skiljer bara en knapp procentenhet. Någonstans måste man dra gränsen, och min hamnar vid 6%.

    @Thomas: Går flaskorna bra på bolagen? Verkligen toppen att du fått in IPAn och nu julölen i Nordstan. Ett perfekt skyltfönster. Har du några fler flaskor på gång till Gårda? Vore jättekul med Dark Mild!

    SvaraRadera
  9. Finns inte Rudolf på Ica Focus? De har ju törstsläckaren, så de kan ha Rudolf också. Jag får kolla nästa gång jag är där.

    SvaraRadera
  10. Det finns mängder av Rudolf 3,5% på ICA Focus. Köpte två idag.

    SvaraRadera
  11. @Bingebo Som straff för ditt hat mot kryddor, ska du få smaka en extra välkryddad julöl av mig. ;)

    SvaraRadera
  12. Kryddor bra - i mat :)

    Dark Mild inte aktuell än så länge till SB. Nästa produkt kan bli Järntorgets Argetarporter. Vi håller på att installera vår nya buteljerare så vi kan få ut mer flaskor genom dörrarna.

    Flaskorna säljer bra på SB. Nästa specialbrygd blir Ocean Stout med premiär i januari. Fick 5 kg polsk Marynka-humle av Dr Carnegie som förmodligen åker ner som aromhumle i stouten.

    Ocean har också en ny uppdaterad hemsida. Finns också ett bra reportage på http://www.vinochgastronomi.se/oceanbryggeriet-med-malt-i-fokus/

    ///Bing

    SvaraRadera
  13. Om jag hade firat jul i Sverige hade jag lätt ställt några Ocean Julöl på bordet. Nu får jag istället nöja mig med Kaliforniens ölutbud...

    SvaraRadera