onsdag, juni 17, 2009

Provning från folköl till geuze via dubbelbock

Idag samlades jag och Carl för att köra en liten provning. Trevligt. Vi hade bjudit in några fler, men de jobbade, skulle lägga golv eller något med U21. Jag hoppas att han refererade till fotboll och inte att han skulle ut och ragga.

Provningen skulle bero lite på vad vi var sugna på, Carl tog med sig två öl. Stone/Nøgne/Jolly Pumpkin Holiday Ale och Boon Oude Geuze Marriage Parfait, från 2003. Jag bistod med några ölar också. Dugges Brandmästare Andréns Törstsläckare, batch 3 och 4/5, Red Tail Midsummer Ale 2009 och Grebbestad Bryggeri Lunator, 2007.

Först ut, Dugges folköl.

Tidigare tyckte jag mycket om denna öl. Trevlig folköl och välhumlad. Bra det. Jag tyckte att jag läst att batch 4 skulle vara mer humlad än tidigare, vilket jag såg fram mot. Hemsidan förkunnar 2009-05-13 att det går åt folköl i solen och batch 4 är buteljerad.

Hur då se till att jag får batch 4 och inte något som blivit över? Jag frågar. Jag var på ICA Lyan och såg att det fanns öl med två bäst föredatum. Tog en av varje och mejlade iväg till Dugges. Med vändande post kom svar att han har buteljerat både batch 4 och 5 med några dagars mellanrum. Jag hade två datum, bäst före december 2009 och februari 2010. Då är alltså den första batch 3 och den andra antingen 4 eller 5.

Klart vi jämför dem!


Den äldre är till vänster i bild.

Då jag redan tidigare skrivit om denna öl redogör jag för skillnaderna mellan batcherna!

Nya är aningens mörkare och grumligare. Nya har större humledoft.
Smaken är lite mer humleaktig (citrus/grape) i den nya, den gamla har lite mer rivig karaktär.

Nästa öl vi provade var en RTMA 2009, den lämnar jag åt Carl att skriva om, om han vill.

Efter detta ville vi prova Holiday Alen, men vi tyckte den hade fel temperatur, 19 grader. Lite neråt ville vi. In i kylen och hitta något att prova mellan. Lunator 2007 kanske? Naturligtvis är den längst in längst ner i förrådet. Ut med några backar öl. Ut med fyra stolar som jag försöker sälja. Sedan bort med en back till, där är Lunatorn. Helt otippat har jag nog ställt den så svåråtkomligt för att jag inte ska hålla på och nalla på den.

Lunator 2007.



Lunatorn har jag ett gammalt kärleksförhållande till. Jag smakade första gången 2005, på en restaurang i Bohuslän. Inte allt för långt från Grebbestad faktiskt. Jag älskade den direkt. Köpte lite för att dricka men mest för att spara. Blir bättre med ålder. 2006 blev det ingen, tydligen för dålig kvalitet om jag hörde ryktena rätt. 2007 kom den igen, jag handlade, drack och sparade. 2008 har jag inte hört något om men jag googlade och hittade någon som hade tagit en bild på den. 2009 har jag inte heller hört mycket om.

Denna öl skulle bli bättre med åldern. Stämmer det?

Utseende: Stort cremefärgat skum som ligger kvar länge. Vätskan är helt klar och svagt röd.

Arom: Stor, söt och rund av russin, nästan karamell. Lite åt pumpernickelhållet. Galet inbjudande!

Smak: Spritig, lakritssmak. Pumpernickel går igen, mörk sirap.

Munkänsla: Något liten kropp, inte så mycket sötma i känslan. Kolsyran är lagom och lite läskande.

Denna öl påminde om lagrad porter. Kul med de söta, jag skulle nästan kunna kalla dem vinösa tonerna. Tre starka tända stjärnor.

*****

Nu kommer vi in på Carls bidrag, jag väntar lite med att skriva om dem. Antingen kommer Carl göra det om ett litet tag eller så gör jag det. Nu orkar jag inte, kokar polkabeta som är klar!

Vi har även smidit lite planer gällande Stockholm Beer & Whisky 2009, hoppas det faller på plats.

Daniel

1 kommentar:

  1. Får tacka så mycket för bytet idag. Ska bli spännande att prova IPA´n också.

    SvaraRadera