tisdag, juni 02, 2009

Kopparbergs Päroncider. Jag hade en flaska hemma.

Jag håller på att samla på mig halvlitersflaskor för att använda till nästa brygd, Kopparbergs Päroncider 4,5%, halvtorr. Gissa vilket format denna dryck kommer i? Just det. Halvliters returflaska.

Utseende: Mycket svagt grönaktig färg. Skummet försvinner nästan omgående. Mycket klar vätska utan synlig kolsyra.

Arom: Okomplicerad, liten arom av artificiella päron och någon sötma.

Smak: Återigen en smak av lätt artificiella päron, men inte riktigt så artificiell som Piggelin, utan lite mer naturtrogen. Hygglig sötma.

Munkänsla: Ganska lätt kropp med en kolsyrning som balanserar restsötman i drycken.

Denna cider innehåller päronvin och -juice, kanske därav att smaken inte är helt artificiell i min mun.

Detta är inget jag kommer köpa, eller ens välja om valet står mellan detta och nästan vilken öl som helst. Men med det inte sagt att det är en dålig dryck. Jag får konstiga vibbar av overallsittning när jag smakar denna, trots att jag inte minns att jag druckit cider på en sådan. Däremot ska gudarna veta att jag varit på en och annan sittning och provat mången dryck där så det är väl inte omöjligt att mitt minne inte spelar mig ett spratt.

Nu var ju den främsta motivationen att smaka denna dryck att jag ville åt flaskan. Inte så mycket att jag häller ut den i vasken, men ändå. Nu märker jag något skumt. Jag har inte sett det förut, men denna 50cl svenska returflaska har grönt glas. Brukar det vara så till cider? Har ni sett det innan?

Inga betyg, den är inte värd det.

Daniel

0 kommentarer:

Skicka en kommentar