torsdag, juni 04, 2009

BrewDog - How to disappear completely

BrewDog How to Disappear Completely. Fake fix douple ipa. 3,5%.

Framsidan av etiketten består av den texten. Bakpå lite historia om att vi började brygga öl för 7000 år sen. Streckkoden på flaskan ser inte ut att vara något som används. Texten är suddig, inte bara för att jag är lite ostadig med kameran, utan etiketten ser ut så. Faktiskt. Den ser ut att vara ur fokus.



Jag beställde denna öl och en till från BrewDogs hemsida. Billigt? Tja, ölens pris var det inget fel på. Frakten (jag lärde mig senare att det är enhetsfrakt) på £40 sved lite. Och det faktum att en flaska var trasig när den kom fram var trist också.

Till provningen ju! Inte gråta över spilld öl!



Utseende: mycket klar, bärnstensfärgad vätska, små och spartansk synliga bubblor, litet vitt skum

Arom: Stor doft av humlekottar, riktigt rå färsk humlekotte. Grapefrukt. Dragning åt svart vinbärsbuske, granträ

Smak: Stor smak av humlen, grapefrukt, citronskal. Beskan river till i eftersmaken och låter mig veta att jag lever.

Munkänsla: Liten kropp med stor kolsyra som låter humlen dominera helt. Obalanserad på ett mycket trevligt sätt. Jag gillar humle! Beskan bärs upp av kolsyran.

Jag tror denna öl ska drickas färsk så inte humlearomen och -smaken försvinner för fort. Bra ursäkt. Det roliga med detta öl är att det är ett folköl. 3,5% alkohol, men det beter sig som ett "riktigt" öl.

Jag gillar denna öl, och jag gillar att jag kan dricka fler av det! Klockren tre tända stjärnor.

*****

Jag gillar undertexten till namnet, fake fix double ipa. Nu vet jag inte, men jag tror att det refererar till en 'fix,' alltså exempelvis av droger eller alkohol. Man får sin fix av en drog. Detta är en 'fake fix' då den innehåller så lite alkohol. Så jäkla mycket humle som jag smakar så undrar jag nästan om det inte är en humlefix egentligen. Humle är ju ändå släkt med en annan planta som gärna torkas och röks...

Mer folköl till folket!

Daniel


4 kommentarer:

  1. Varför finns inte sånt här på ICA?

    Alla ni som är emot Systemet och tycker att öl borde säljas på ICA/COOP/Hemköp för att man ska kunna gå någon annanstanns om man inte är nöjd kan ju lägga till att dessa affärer enbart värnar om sina egna märken eller makroproducenter. BrewDog Punk IPA hade ju inte funnits om man säger som så.
    Öl hade ju inte varit billigt i specialaffärer heller som enbart köper in små mängder till fraktpriser som £40...

    SvaraRadera
  2. Förlåt, det var inte min mening att få några rader om ett öl med lägre alkoholhalt än vanligt att framstå som ett klagomål på Systembolaget. Men det verkar jag ha lyckats med antar jag om jag utgår från din kommentar.

    Utveckla gärna dina tankar på detta område, så kan vi skriva lite fram och tillbaka! Det är ju ett bra uppslag på tema att blogga om!

    Daniel

    SvaraRadera
  3. Hmm. Jag själv tycker att systembolaget är väldigt bra prismässigt men skulle nog ändå välja att ha det som i Danmark. Där det finns specialbutiker med ett riktigt bra utbud istället för att hålla på och köpa från bolaget och behöva krångla med deras jobbiga regler. Kollikrav, månadssläpp,mitt-i-månadssläpp som bara kan köpas på tre ställen i Sverige osv..... Men jag känner bara till hur vi har det nu. Egentligen borde ju de från södra Sverige kunna svara bäst på detta eftersom de får det "bästa" av två världar.

    SvaraRadera
  4. Nice! Punk IPA är ett av mina absoluta favoritöl, men denna variant hade jag helt missat!

    SvaraRadera