tisdag, juni 09, 2009

Hopplock beställningssortimentet

Som många ölintresserade brukar påpeka är kollikraven på beställningssortimentet ett riktigt aber. Att man vill köpa några roliga flaskor, framförallt om man inte testat ölen innan, är inte samma sak som 24 stycken. Tyvärr finns det antagligen inget att göra åt det då fraktpriset från leverantör till bolag annars blir för högt per flaska. Vi får nog fortsätta med att försöka få ihop sambeställningar även i fortsättningen.


Det vill säga såvida man inte har turen och hittar beställningar som inte hämtats ut från systembolag runtom i landet. För det kostar inget extra att transportera enstaka flaskor mellan bolag. Efter lite detektivarbete lyckades jag hitta Thomas Hardy's Ale 2006, Duchesse de Bourgogne och Samuel Adams Imperial Pilsner.

14 kommentarer:

  1. :O
    SA's imperial pilsner är underbar öl, med på min topp-5lista.

    vart i landet hittades den :O

    SvaraRadera
  2. Grattis!
    Jag drack en av mina sista SA's Imperial Pilsner igår..

    Vi får styra ihop nån beställning efter sommaren då!?

    SvaraRadera
  3. En annan liten konstig grej är de tillfällen (som kanske är väldigt få) där man trots kollikrav fått beställa enstaka flaskor. Det fick min kompis som beställde 2 Thomas Hardy '06 och 2 '07. Det mesta av resten fanns kvar för inte så länge sedan.

    -Jimmy

    SvaraRadera
  4. @Manker: Tror att den var från Alingsås. Den är dock mest köpt som ett experiment. Någon humlebomb är det inte längre då den har gått ut. Vill mest se om den fortfarande är drickbar med tanke på den höga mängden konserverande humle och alkohol. Har aldrig testat "lagrad" pilsner. Färsk är den ju toppen!

    @dempa: Visst, jag är på.

    SvaraRadera
  5. Får man fråga hur du lyckades spåra upp dem? Jag frågade på "mitt" bolag om de hade något spännande som blivit kvarlämnat. Fick då tag på Trois Pistoles och Tokens Clusterbomb. Kollade sedan på bolagets hemsida och kunde inte hitta att de skulle ha det i saldot. Hur kan man leta upp sådant som inte finns i saldot?

    SvaraRadera
  6. Jag använder mig av följande länk: http://www.systembolaget.se/SokDrycker/VarFinnsVaranExternt.htm?ArtikelNr=XXXXXSS&LanNr=00&SokVarugrupp=Ol.

    Ersätt XXXXX med artikelnumret. SS avgör ifall det rör sig om en stor eller liten flaska. Verkar som om 01 är stor och 03 liten.

    Exempelvis: http://www.systembolaget.se/SokDrycker/VarFinnsVaranExternt.htm?ArtikelNr=8946103&LanNr=00&SokVarugrupp=Ol.

    Någon som kan koda kan säkerligen göra en sida där hela beställningssortimentet visas. Som jag använder länken handlar det mest om chansning.

    SvaraRadera
  7. Sökte runt lite nu ifall någon redan gjort det. Visar sig att Skumgardiner (skumgardiner.blogspot.com/) har en länk där man iaf kan klicka på de olika flaskorna i beställningssortimentet: http://www.kronborg.nu/beer/best.html.

    Aningens snabbare än att knappa in artikelnummer. Funkar dock när sidan inte är uppdaterad med nya öl.

    SvaraRadera
  8. Tackar. Ska försöka leta upp några godingar.

    SvaraRadera
  9. Hela beställningssortimentet är inte så klurigt:

    http://systembolaget.se/Applikationer/Sok/ResultatLista.htm?Sok=Av&SokKriteria=Ol:0:0::0:0:0:9999:0:0:::::0:0:0:0:0:0::::::::::::::0:100:0::False:::&Butik=0&SidNr=1&SortKol=namn&Asc=1&SokOrdinarieSort=False&SokVarugrupp=Ol&SokStrangar=%u00d6L:Alla+l%u00e4nder:Alla+storlekar::::::


    Men det var kanske inte det ni sökte?

    Daniel

    SvaraRadera
  10. "Läsa läsa, skriva skriva", som de säger i Kvarteret Skatan.

    Nej. Det intressanta är att hitta flaskor från beställningssortimentet som redan finns på systembolag. Som jag skriver i inlägget finns det inga kostnader eller kollikrav för leverans mellan olika bolag.

    SvaraRadera
  11. @Carl: Jag vet att man ibland kan få tag i restpartier från beställningssortimentet. Det har jag gjort själv vid olika tillfällen. Men då har jag alltid åkt till själva butiken där beställningsvaran fanns.
    Menar du nu alltså att man helt enkelt kan "ombeställa" restpartier från en butik till en annan? T.ex. i skrivande stund finns det enligt SB:s webbsida Schneider Weisse i Lidingö som inte har hämtats ut, men det är för långt bort för mig. Då tar jag mig till min närmaste butik och be dem ta in några flaskor från Lidingö?

    SvaraRadera
  12. Häpp, frågan var tydligen inte värd att svara på.

    SvaraRadera
  13. Hans, svaret på din fråga står väl att utläsa i sista stycket i blogginlägget?

    Testade du att gå till till butik och beställa flaskorna? Hur gick det?

    Daniel

    SvaraRadera