torsdag, juni 25, 2009

Hökhålts Sommarale

Vinnaren i hembrygds-SM 2008 var brygden Hökhålts Sommarale. Det som jag tycker är kul är att vinnaren får brygga sitt öl i större upplaga och få den såld kommersiellt. Kul!

Grebbestad Bryggeri stod för bryggningen i år, kul artikel i förra numret av hembryggaren med lite bilder. 1 juni kom den till beställningssortimentet, nr 88428, runt 2000 flaskor. Klart jag köpte en back! Kan tänka mig att byta bort några flaskor om någon är nyfiken.

Hur smakar den då?



Utseende: Trevligt benvitt skum som snabbt lägger sig, mycket klar guldfärgad vätska med lite synlig kolsyrning.

Arom: Frisk grapefrukt. halvsöt kryddighet. Kåda?

Smak: Ganska liten. Inte så mycket citrusfrukt som i doften, kan ana lite i bakgrunden. En del maltsötma.

Munkänsla: Hyggligt fyllig, balanserad beska och kolsyra. Lättdrucken.

Den är en trevlig sommaröl tycker jag. Personligen föredrar jag kanske Avenyn Ale framför denna, men det är ju lite skrytvärde i att dra fram denna specialare för kompisarna. Det är det i och för sig med Avenyn också. Jaja. En tänd stjärna blir det!

*****

Denna öl har en annan fördel, den kommer i 50cl returflaskor, som jag använder när jag tappar upp hembryggd öl! Är det illa när jag väljer öl efter förpackning?

Daniel

1 kommentar:

  1. Antagligen är det illa,men du är absolut inte ensam om att välja öl efter förpackning.
    Kork,flaskor som är större än en halvliter,numrerade flaskor,porslinskork eller konstigt färgade flaskor(typ Gulden draak)blir man lätt extra sugen på att slå till på.:-p

    SvaraRadera