söndag, februari 07, 2010

Celebration

Försiktigt sipprar dofter av apelsin, passionsfrukt och gran in i grottan där jag legat i dvala under vintern. Med yrvakna ögon stapplar jag försiktigt på jakt efter källan till dessa härliga dofter. Väl framme finner jag en hel radda intressanta humledrycker. Systembolaget startar årets nyhetssläpp med ett gäng intressanta öl. Suget i strupen tilltar och det börjar klia i fingrarna. Vad kan då passa bättre för att fira mitt första inlägg i år än en Sierra Nevada Celebration Ale?

Jag brukar tycka om det som bryggs av Sierra Nevada. Deras Pale Ale är urtypen för en APA (American Pale Ale) och för mig en stabil matöl. Bigfoot är en helskön amerikanskt välhumlad barleywine. Båda deras Harvest Ales är helt underbara när de är purfärska. Tyvärr är de likt annan öl som korsat Atlanten allt för ofta jet-laggade när de kommer hit.

Hur väl Celebration Ale har klarat sig blir intressant. Vad jag har förstått från bloggkollegor och importören Wicked Wine ska ölen stå sig väl och till och med lämpa sig för lagring. Lagring är något som sällan rimmar väl med IPA. Drick nu brukar snarare råda.


Sierra Nevada Celebration Ale – 6,8%

Ölen är mörk för att vara en IPA. Påminner ganska mycket om Dugges Bollox, även om den saknar det härligt gräddiga Bollox-skummet.

Doften bådar väl. Den amerikanska humlen, de tre C:na Chinhook, Cascade och Centennial, har klarat resan väl. Det är välkomna citrustonerna av grape och apelsin tillsammans med kiwi, småkakor och sirap. Mums.

Smaken är verkligen inte sämre. Det är mer malt än vad jag väntat mig av doften. Kombinationen fungerar väldigt väl. Småkakor, knäck och bröd fyller ut och bäddar in de fruktiga tonerna av apelsin och torkad frukt. Lite som fruktbröd. Den gran-grapeiga beskan är ganska hög men väl inbäddad. På slutet finner jag samma lakritston som jag (men inte Dugge) finner i Dugges Bolloxar.

Munkänslan är likt de 6,8 procenten skvallrar om medelhög. Kolsyran lyfter smakerna på tungan och drycken är sammantaget riktigt angenäm.

Tokgod: Ja, det här var sannerligen en passande öl att inleda med. Framförallt tycker jag att den vinner på att vara så pass välbalanserad mellan humle, malt och fyllighet. Jag tycker mycket bättre om den här än Port Brewings High Tide IPA som visserligen är svårslagen i doft men i smaken mest är endimensionell beska.

Förhoppningsvis ska det bli en strid ström av inlägg framöver. Det kommer dock inte bli samma syndaflod som under huvuddelen av förra året. Daniel har som ni säkert sett fått ett intresse som till och med slår hans passion för öl. Jag räknar därmed med att få skriva för två ett tag framöver. Tur då att det finns så mycket gott att dricka under våren.


Skål på er och trevlig helg.
Carl

2 kommentarer:

  1. Grymt kul att det händer saker på en av favoritbloggarna.

    Ser fram emot några kvalitativa inlägg lite då och då framöver.

    SvaraRadera
  2. Nu fick jag också tillfälle att prova SN Celebration. Mycket trevlig öl! Som Carl ska jag nog inhandla en handfull till för att kunna njuta fler gånger.

    Daniel

    SvaraRadera