fredag, februari 12, 2010

Hop Ottin IPA - trött eller bara dålig?

Dags att fortsätta med Systembolagets vårnyheter. Som vanligt när jag ska dricka amerikansk pale ale och IPA oroar jag mig för att flaskan eller burken ska ha fått vänta allt för länge innan den når mitt glas och därmed ha hunnit förlora allt för mycket av den färska humlekaraktären jag är så förtjust i. Tyvärr har mitt ölnörderi nått så långt att samma oro infinner sig även vid fatöl, där jag tycker att de flesta ölen tappar allt för mycket fräschör redan efter att ha stått på ett par dagar. Det är dock ett sidospår så jag får återkomma till det senare. Över till Anderson Valley Hop Ottin IPA.

Anderson Valley Hop Ottin IPA - 7%

Nej, doften bådar inte särskilt gott. Här är det mest knäck, kola, småkakor och hö. Doftar precis som det brukar göra när en IPA tröttnat. Aningens citrustoner finns kvar, som blekta minnen från en svunnen tid.  

Smaken går i samma trötta tecken. Honungssöt malt och beska. Hade kanske funkat som en medioker barleywine. Som IPA är den bara tråkig.

Inget särskilt: Jag hoppas verkligen att ölen är trött. För annars har bryggaren gjort en riktigt tråkig öl. Att döma av betygen från Ratebeer ska den vara riktigt bra. Visserligen står det att den ska smaka honungsindränkt malt, men det verkar som de amerikanska recensenterna funnit mer komplexitet i form av olika citrusfrukter i smaken. Nu menar jag inte att en IPA måste smaka en massa amerikansk humle för att vara bra. Se bara på Oceanbryggeriets Ocean IPA där malten dominerar. Den Hop Ottin jag drack var tyvärr bara tåkig.



5 kommentarer:

  1. jag har för mig att jag drack den ute någon gång förra sommaren och att den då smakade likadant som flaskorna på bolaget gör nu. dessutom har deras 20th anniversary-öl samma fethet och kladd, och deras boont esb samma unkna doft. så jag misstänker att de är så de vill ha dem.

    SvaraRadera
  2. Jag drack nyss en och den var inte alls så trött som din verkade vara. Min hade tydliga citrustoner hela vägen. Kan bolaget ha fått in olika gamla flaskor? Min var märkt med bäst före datum: 21 januari 2011.

    Å andra sidan var den inte för det inte särskilt spännande. Jaha, en amerikansk IPA...

    SvaraRadera
  3. De flaskor jag köpt in har också känts trötta för att inte säga gamla. Har dock druckit den på fat på OT en gång och där hade man en riktigt hummlestinn sak i glaset...

    SvaraRadera
  4. Tyckte inte den var särskilt spännande, kommer inte dricka igen. Köpte på bolaget nyligen. Drack nån annan boonville på OT i somras, dyr som snor och inte särskild god den heller.. känns som ett tema.

    SvaraRadera
  5. Tyckte den helt klart var god när jag drack den i höstas på Bishops - inte för att det var superbra, men det var inte sämre än Torpedo t.ex. och helt klart trevligt. Har inte testat någon flaska från bolagssläppet dock.

    SvaraRadera