fredag, februari 19, 2010

Sigtuna Vårweizen - Amerikansk veteöl

Näst på tur från Systembolagets vårnyheter står Sigtuna Vårweizen. Sigtuna Brygghus med Mattias Hammenlind i spetsen hör till Sveriges absolut mest spännande bryggerier just nu. När allt för många mikrobryggerier står och stampar tuffar rocktåget utanför Arlanda på som om det vore på väg att lyfta. Under förra årets Stockholm Beer träffade jag och Daniel på Mattias som vi hade en trevlig pratstund med. Han bjöd oss på en hel del färska färdiga öl från fat samt ett par exklusiva provbrygder som skvallrar om vad som komma skall. Ja, ni kan säkert förställa er vad en rockande bryggare full med passion kan hitta på med whiskyfat från Mackmyra. För mer information om Sigtuna Brygghus och dess bryggmästare Mattias Hammenlind tycker jag att ni ska läsa Darrens reportage på BeerSweden.


Sigtuna Vårweizen - 5%

Doften är inte vad man är van vid för veteöl. Skumbananen och koriandern finns visserligen här. Vad som gör det roligare är närvaron av solmogna apelsiner, mandarin och fruktkola. Den amerikanska humlen skojar till det.

Smaken är en kombination av sydtysk veteöl och amerikansk fruktig pale ale. De sötvetiga smakerna finns här, men är nedtonade. Citrusfrukterna och skumbananen från doften återkommer. En mycket lätt beska avslutar.

Munkänslan är krispigare och tunnare än vad veteöl brukar vara. Kolsyran är livlig.

Bra: Sigtuna Vårweizen är ytterligare en nytänkande öl från kompositören Mattias Hammerlind. Tyvärr tycker jag att han varit allt för försiktig med humlen. Jag tror att en mer markerad beska, något mindre kolsyra och något krämigare munkänsla hade lyft ölen ett snäpp till. I vilket fall är det den bästa "amerikanska" veteölen jag har druckit.

Jag ser redan fram emot vad Mattias ska hitta på härnäst!






5 kommentarer:

  1. Håller helt med!

    Sigtunas öl är goda och dessutom ganska enkla (gissar jag) att ta till sig även för en ovan öldrickare. Kanske kan bryggeriet bli sveriges svar på typ Samuel Adams? Ett mellanstort bryggeri som gör bra grejer men ändå är välkända även utanför nördkretsarna.

    SvaraRadera
  2. Är det bara jag som tycker att det här smakar som en halvdan hembryggd, att det säljs på bolaget är helt otroligt...ska komma från ett kommersiellt bryggeri...

    SvaraRadera
  3. Håller med er recesion i mångt och mycket. Den hade helt klart vunnit på mer markant beska och fylligare kropp.

    SvaraRadera
  4. Första gången jag testade tyckte jag sådär, men andra gången växte ölet lite.

    SvaraRadera
  5. Det händer saker på Sigtuna.Kolla in 3 min video (högtalare PÅ – det rockar) http://www.youtube.com/watch?v=-E_L10cAMZQ

    SvaraRadera