onsdag, februari 17, 2010

Dugges Spring Beer - ljus läskande lager

Dugges står oss på Schnille, vilket de flesta räknat ut vid det här laget, riktigt varmt om hjärtat. Som ett av våra två göteborgska bryggerier (ja, Dugges ligger egentligen i Mölndal men vi gör ett undantag) får Dugges tillsammans med Oceanbryggeriet vår lokalpatriotiska stolthet att svalla.

Sedan i höstas har Mikeal Dugge bryggt lageröl som har sålts för fullt i Göteborgs bättre ölpubar. Mest tillgänglig har Lager No 1 varit. Den smakar och doftar som en amerikansk lager borde göra, fylld till bredden med Hallertau Brewers Gold, Cascade och Columbus. Lager No 1 blir tillgänglig i hela riket då den dyker upp i Systembolagets fasta sortiment 23e mars. Till puben Old Beefeater Inn har han bryggt husölen Old Beefeater Inn House Lager som är mer klassisk, lite som en frisk tysk eller tjeckier.

Den senaste lagerölen från Dugges är Dugges Spring Beer. Den släpptes första februari som en del av Systembolagets vårlansering. Tanken är att ölen ska passa till det starka kryddiga köket. Humlekryddningen består av Perle, Cascade och Simcoe. Ölen ska enligt plan, likt resten av vårlanseringen, finnas tillgänglig fram till maj.

Dugges Spring Beer - 4,7%

Doften är är rejält frisk. Sötsyrlig apelsin, passionsfrukt och päron för tankarna till Hawaii-musik och bastkjolar. Lite maltdoft går försiktigt igenom. Fräscht!

Smaken går i samma stil. Det är fruktigt med en massa citrusfrukter och fox-kola. Beskan är förvånansvärt låg för att vara en Dugges-öl.

Fylligheten är lätt och kolsyran medel.

Bra: Ännu ett fint hantverk från Mikael Dugge som säkerligen går hem hos de flesta. Så här i mitten på februari med snö och is utanför känns den alldeles för lätt. Jag önskar att det vore lite mer beska och något starkare smak. Som tur är får jag det när Lager No 1 tar plats på hyllorna. Samtidigt tror jag att Mikael har skapat en öl som ska passa Systembolagets kravspecifikation - det heta kryddiga köket. Jag får helt enkelt testa ölen i sitt rätta sammanhang. Det finns en rätt jag tror kan passa perfekt. Mer om det inom en inte allt för avlägsen framtid.

4 kommentarer:

  1. Har märkt att bara några fått flaskor med kraftig smak av jord och jordkällare. Får bli att prova denna öl igen. Tyckte den var på gränsen att vara drickbar när jag drack den.

    SvaraRadera
  2. Vilket framgår av min recension fanns det absolut ingen jordighet i mina flaskor. Samtidigt har jag hört rykten från välunderrättade källor om att Dugges har fått hjälp av andra mikrobryggerier med bryggningen för att klara av vårens explosionsartade produktionsökning. Detta är en möjlig förklaring på den varierande kvalitén.

    SvaraRadera
  3. Jo jag såg att du inte hade någon jordighet i flaskorna. Såg också på ratebeer att det bara var ett fåtal som rapporterade jord i smaken.

    Jaha det kan ju vara en förklaring. Hmm får nog jogga bort och köpa en ny flaska när dom fyller på. Vill inte köpa en flaska från samma leverans som tidigare.

    SvaraRadera
  4. Jag provar den på fat på Bishops. Jag instämmer med Carls beskrivning av ölen, men tycker inte den är mycket att hänga i julgranen. För lite smak, för lite kropp.

    Jag ser fram mot att prova denna öl i sitt rätta sammanhang, det heta köket. Jag tänker mig att en duktigt het thaimat med denna gör ölen läskande och trevlig. Ensam faller den för mig lite platt.

    Detta sagt kan jag konstatera att ölen är galet lättdrucken och fräsch. Kanske blir bättre när våren inte består av 40cm nysnö på ett dygn i Göteborg.

    Daniel

    SvaraRadera