lördag, februari 27, 2010

Inköpslista 1 mars 2010

Då var det åter dags för ölsläpp i det tillfälliga sortimentet. På måndag släpps följande i Systembolagets tillfälliga sortiment:

2010-03-01
1408 Ocean Eko Pale Ale. Sverige, 50 cl, 28,40 kr. [RB]
11719 Ichtegems Grand Cru, 2007. Belgien. 75 cl 59,50 kr. [RB]
11724 Nynäshamns Bötet Barley Wine, 2008. Sverige, 25 cl, 33,50 cl [RB]
11725 Schneider Aventinus Weizen-Eisbock. Tyskland, 33 cl, 31,90 kr [RB]
11726 BrewDog Stone Bashah. Storbritannien, 33 cl, 38,40 kr [RB, Schnille]
11727 Brooklyn Black Chocolate Stout. USA, 35,5 cl, 19,90 kr [RB]
11736 Mohawk Rye IPA. Sverige, 50 cl, 35,80 kr [Schnille] - Wicked Wine, Stefan Gustavsson på Slottskällan

En helt klart stabil laguppställning. Ocean Eko Pale Ale har jag köpt flera gånger. Det är en brittisk pale ale, vilket påminner ganska mycket om en bitter. Mycket malt och småkakor. Trevlig och inte allt för stark.

Jag tycker att det görs allt för lite barley wine av svenska mikrobryggare. Nynäshamn har hållit på ett par år nu med sin Bötet. En honungsfruktig välbalanserad barley wine. Blir nog ett par flaskor för att glömma bort.

Den vanliga Aventinus tycker jag är trevlig. Blir intressant att testa hur storebror isbocken på 12 % smakar.

Black Chocolate Stout är rejält prisvärd för 20 spänn. Jag gillar den starkt. Ölen smakar verkligen en massa mörk choklad, trots att ingen choklad tillsats. Jag brukar låta ölnoviser testa den för att visa vad man kan skapa för smaker med ett gott hantverk och bra råvaror. Det blir några flaskor. Fick precis slut på min sista.

Mohawk Rye IPA testade vi häromdagen. Jag köper ett gäng. Misstänker att den kommer att gå ganska väl. I alla fall om de stora tidningarna och Bengan får nys om den. Får se, tyvärr kom den tydligen inte med på den ordinarie journalistprovningen.

De ölen jag hoppar blir nog Ichtegems och Bashah. Ichtegems är en sur ale. Halvsura öl brukar jag bli missnöjd med. Kan inte låta bli att jämföra all sur öl med Cantillon. Där står sig Ichtegems slätt. Bashah testade jag häromdagen. Tyckte mest att den smakade beskt, inte så mycket mer. Nästan inga andra smaker och inte mycket doft. Daniel tyckte något bättre om den. Läs hans recension här. Där framgår det bland annat hur det kommer sig att ölen heter Bashah: Black As Sin Hoppy As Hell.

Bra att det inte blir allt för dyrt. 15e kommer förutom påskölen, där Sigtuna och Dugges känns mest spännande, både Founders Centennial IPA och Breakfast Stout samt fatlagrad BORIS The Crusher. En sammanställning av årets kommande nyheter finns här.

[Daniels tillägg]
Jag ska definitivt köpa på mig några Mohawk, en fantastiskt färsk svensk torr IPA, någon Black Chocolate Stout för att spara på (och prova en nu), och en hög Bötet Barley Wine. Jag provade även 2008 årgången på mässan och den var fin. Den var inte i klass med 2007 som var orimligt god (och blev SHBF Bästa Svenska Mikrobryggda öl 2009). Jag ser att det finns ganska gott om den i mina butiker så den ska väl finnas kvar när jag går och handlar.

2 kommentarer:

  1. Provade Dugges påsköl på fat ute på bryggeriet i lördags. Bra påskbärs!

    Victor
    nagotattdricka.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. På Sigtuna kommer vi i år med 2 påsköl på det sk tillfälliga oridinarie sortimentet på Systembolaget. Vi växer så det knakar. Se vår 3 minuters video läs gärna vårt lilla prospekt
    http://www.youtube.com/watch?v=-E_L10cAMZQ&feature
    http://www.sigtunabrygghus.se/Dokument/aktier2.pdf
    Vänliga hälsningar
    Peter Forss

    SvaraRadera