måndag, februari 15, 2010

Inköpslista Systembolaget 15/2

Då var det dags för ännu ett släpp av tillfälliga nyheter på Systembolaget. Jag är så van vid att Daniel, som för tillfället är pappaledig från bloggen, brukar skriva imköpslista att jag inte kom på det förrän nu. Då alla utom Tactical Nuclear Penguin verkar finnas kvar känns det fortfarande relevant att skriva ett inlägg, även om halva ölbloggsverige redan har gjort det.


15 februari
11728 BrewDog Tactical Nuclear Penguin. Storbritannien, 33 cl, 540 kr [Schnille]
11731 De Ranke Kriek. Belgien, 75 cl, 79,30 kr
11730 Cuvée De Ranke. Belgien, 75 cl, 79,30 kr
11714 Sierra Nevada Harvest, 2009. USA, 71 cl, 69,10 kr [Schnille]
11539 Brooklyn Black Ops. USA, 75 cl, 230,00 kr

Som ni ser köpte jag alla utom Tactical Nuclear Penguin. Den har jag redan druckit och har en flaska till av i Daniels förråd.

BrewDog Tactical Nuclear Penguin
TNP är nog den häftigaste ölupplevelsen jag varit med om. BrewDog har fått mycket skit det senaste året för att ha stor mun utan att kunna leverera. Jag håller med om att kvalitén svajar. 77 lager var verkligen ingen höjdare. När de är bra så är de däremot toppen.

Tactical Nuclear Penguin riktigt galen. Som en imperial stout på ryssfemmor. Tänk er Arnold från Pumping Iron. Den höga alkoholen och fatlagringen gör TNP till en rejäl smakbomb, som alkoholen till trots lyckas vara både len och komplex.

Jag rekommenderar er dock att testa den inomhus. Att stå ute i snön och huttra gör att ni riskerar spill. Se vår recension här.

De Ranke Kriek och Cuvée
Från De Ranke kommer två surisar. I år ser det ut att släppas alldeles för få suröl (Systembolagets nyheter 2010). Visserligen ska det komma en kriek i fasta sortimentet oktober. Det är dock jättelångt kvar och risken är hög att det blir ännu en messuris i stil med Timmermans eller Oud Beersel. En Cantillon Kriek vore toppen men är inget jag vågar drömma om.

Kriek är en blandning av De Rankes egna sur-ale och lambic från det grymma bryggeriet Giardin. Först får en fjärdedel sura körsbär simma runt i De Rankes sur-ale. Efter 6 månader tas de upp och Giardins lambic tillsätts. Cuvéen görs på samma sätt, bortsett ifrån att inga körsbär tillsätts.

Jag har inte druckit något av ölen, och endast XX Bitter från bryggeriet. Då jag är svag för surisar (framförallt från Giardin) och båda ölen rankas högt på Ratebeer var det ett lätt köp. Ska testa snart så att jag vet om jag ska köpa fler.

Sierra Nevada Harvest 13th Edition Wet Hop Ale
Sierra Nevada från Sacramento Chico, Kalifornien kommer in regelbundet på Systembolaget. De gör en hel del bra öl, där Bigfoot och Celebration hör till de bästa. Det mest intressanta tycker jag däremot är att de gör en öl där alla råvaror odlats av bryggeriet - Sierra Nevada Estate Brewers Harvest Ale. Vore kul att smaka någon gång.

Wet Hop Ale är en riktigt rolig skapelse. Humlen, den underbara humlen, plockas och stoppas i brygden inom ett dygn, fortfarande våt och härlig. Spelar kanske ingen enorm roll då ölen likt guldgrävarna 94 först måste korsa Atlanten. Blir intressant att se om humlen när hela vägen eller om den också måste nöja sig med brons.

Brooklyn Brewery Black Ops
Mest nyfiken är jag på ölen som egentligen inte finns. Inte enligt bryggeriet i alla fall. På baksidan kan man läsa att ölen inte existerar. Hade den gjort det hade den dock bryggts i alla största hemlighet, lagrats i fyra månader i bourbonfat och efterjästs på flaska med champagnejäst.

Att döma av Ratebeer och Beeradvocate hade Garrett Oliver & Co lyckats väldigt väl om de hade bryggt den. Att flaskan är snygg gör inte saken värre. Efter att ha läst om Mankers inköp får jag nog gå tillbaks till bolaget och ta med mig en papplåda också. Jag behöver ändå en till låda att förvara öl i. Varför då inte göra det med stil?

För er som höjt ögonbrynen åt Göteborgs snåla tilldelning så beror det på att Nordstan har fått en felaktig leverans. Har för mig att man hade beställt 120-ish. Istället kom det ett 20-tal. Ölansvarige i butiken var tämligen irriterad. Det fanns visserligen lådor på depån i Bromma. Dem kunde han dock inte beställa för att de var ämnade åt Regeringsgatan. Smidigt. Han trodde dock att han skulle lyckas få in ett gäng flaskor till genom någon annan depå


Om två veckor blir det fler nyheter. Mest kul verkar nästa brygd från Wicked Wine och Stefan Gustafsson - Mohawk Rye IPA. Dessutom kommer riktigt goda Ocean Eko Pale Ale och Brooklyn Black Chocolate Stout, ett riktigt kap för en tjuga. Helt galet att det inte är någon riktigt choklad i den. När den kommer ska jag göra mig en beer float. Inte testat men verkar kul.

5 kommentarer:

  1. Att pingvinen är god kan jag förstå, men hur är smaken i förhållande till priset? Ni plocka väl hem era direkt från BrewDog (vilket iof är dyrare?).

    SvaraRadera
  2. Vid första anblick verkar det hutlöst dyrt. Man få dock tänka på att det är en hyfsat unik ölupplevelse. Samtidigt kan man lätt dela den på 4 pers. 135 var är inte alls otänkbart för upplevelsen man får. Det är inget man köper varje dag, inte ens så många gånger. Men det är åtminstone värt det första gången.

    SvaraRadera
  3. Jag är en aning avis på att ni fick en TNP ändå. Tänkte jag skulle köpt en men det var seminarier 9-16 så den planen gick i stöpet!

    Ser bra ut iaf! :)

    SvaraRadera
  4. Hej.

    Vill bara meddela att Sierra Nevada håller till i Chico, och inte i Sacramento. Rätt skall vara rätt.
    Sierra Nevada Brewing Co. is located at:
    1075 East 20th Street in Chico, CA.
    Mvh Tomas.

    SvaraRadera
  5. Tack Tomas. Vet inte varifrån jag fick Sacramento. Det ligger ju en bra bit bort. Rätt ska vara rätt.

    SvaraRadera