måndag, februari 22, 2010

Schnilles kryddiga kök - schmaskig chili

Häromdagen testade jag Dugges Spring Beer. Utan något till upplevde jag den som för lätt i smak och kropp. Samma sak gällde för Oppigårds Amarillo Spring. Samtidigt är tanken att de två ölen ska drickas till det heta kryddiga köket. Att då testa ölen utan något till känns inte optimalt. Därför har jag för er läsares skull, utan någon tanke på mig själv, lagat min schmaskiga chili. För att ni ska kunna testa om jag har något att komma med eller endast är vilsen i nattmössa följer receptet längst ner.


Den schmaskiga chilin har en kraftig hetta som rullar ner i halsen och hänger kvar länge. Den är däremot inte så stark att det gör ont i munnen. Alla smakerna kommer fortfarande fram, även om det blir tämligen hett.

Amarillo Spring passade väl till chilin. Den bäriga humlen lättade upp och den markerade beskan rensade smaklökarna. Jag tyckte däremot att kroppen i sammanhanget var för stor. Till sådan här mat vill man gärna kunna dricka ett par glas.

Dugges Spring Beer passade däremot perfekt! Jag hade inte längre någon tanke på att den skulle vara för lätt. Citrushumlen tog ut en del av hettan samtidigt som den lätta kroppen svalkade väl. Mikael Dugge har träffat helt rätt!


Schmaskig Chili

med guacamole, bönsallad och tortillabröd

[4 stora portioner]

Schmaskig Chili
1 kg högrev
140 g skivat sidfläsk
1 burk krossade tomater
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
1 röd spansk peppar
1 torkad chipotle
1 jalapenjo
1/2 tsk spiskummin
4 dl Youngs Double Chocolate Stout

Skär bort fett och hinnor från högreven. Skär sedan köttet i sockerbitstora delar. Finhacka lök, vitlök, pepparfrukten, chipoteln och jalapenjon.

Mät upp 4 dl Double Choclate Stout. Häll resterande i ett glas som du dricker ur under matlagningen. Viktigt.

Skär sidfläsket i mindre bitar. Stek det i en gryta, helst emaljerad gjord i gjutjärn, tills fettet smält. Plocka upp fläsket och lägg åt sidan. Stek högreven i grisfettet i omgångar så att det får fin färg. Ha inte i för mycket åt gången. Lägg åt sidan.

Fräs den gula löken och låt sedan chilifrukterna och vitlöken svettas i grytan någon minut. Lägg till sist i alla ingredienserna i grytan och koka upp.

Ställ grytan i 120 grader varm ugn med locket på. Låt stå i 6 timmar. Ta därefter ut grytan och låt stå i kylen i en dag eller två.

Innan servering kokar du upp chilin utan lock och reducerar ner till önskad konsistens, tar ca 1 timma.

Guacamole
4 avokado
3 vitlöksklyftor
olivolja
salt

Mosa avokado. Blanda i pressade vitlöksklyftor. Häll i en skvätt olivolja och salta efter smak.

Bönsallad
1 burk kikärtor
1 burk cannellinibönor
1 rödlök, finhackad
olivolja
balsamvinäger
salt
svartpeppar

Blanda ihop bönor och lök. Häll i en skvätt olja och vinäger. Salta och peppra.



Tortillabröd (8 st)
5,5 dl mjöl
1 tsk salt
1/3 tsk bakpulver
50 g smör
1,5 dl varmt vatten

Blanda samman mjöl, salt och bakpulver i en skål. Tillsätt smöret och blanda ihop till en gynig massa med händerna. Tillsätt det varma vattnet och blanda samman till en smidig kladdfri smet. Justera med mer mjöl eller vatten om det behövs. Lägg över en handduk och vänta i 15 min.

Fördela degen till 8 bollar. Ställ en torr stekpanna, helst i gjutjärn, på medelstark värme. Vänta tills pannan är genomvarm. Kavla ut en boll i taget och lägg den i pannan. Stek i ca 1 minut på varje sida. När brödet är klart ska det ha gyllenbruna fläckar. Justera värmen om det behövs.

Smaklig spis!

10 kommentarer:

  1. Låter riktigt smarrigt, förstår att Spring Beer passar till. Detta ska testas vid passande tillfälle, verkar dock bli en heeel del mat :)

    SvaraRadera
  2. Låter trevligt. Förstår dock inte vad du menar med att Amarillo Spring är för lätt i smak och kropp utan mat - tycker den är vansinnigt god för att bara vara en APA. Visserligen skriver du ju att den var för stor med mat - så det finns väl flera aspekter som spelar in :)

    SvaraRadera
  3. Shit va sugen jag blev på den där chilin! Har aldrig gjort en riktig chiligryta men nu känns det ju som att jag fått ett riktigt kanontips. Var hittar jag torkad chipotle?

    SvaraRadera
  4. @David: För Amarillos del var det främst smaken jag hade velat ha något fylligare. Något mer kropp hade också varit trevlig, exempelvis genom mera malt. Knepigt att den ska vara för lätt utan mat och för tung med. Notera dock att jag testade den med stark mat där det ska vara hög hinkabilitet på ölen. Till en burgare tror jag att den passar perfekt.

    @Dempa: Torkad chipotle hittar du ex på ICA Maxi Högsbo och ICA Focus. Den kan dock skippas utan någon större skillnad då den är väldigt mild. Jag tycker verkligen att du ska testa chilin. Den är riktigt god, t.o.m. bättre än Texas Longhorns goa chili.

    SvaraRadera
  5. Vad är det du menar med "röd chilifrukt" förresten? Spansk peppar?

    SvaraRadera
  6. WHAT! Bättre än den grymma på Longhorn?! Shit. Jag måste göra den här snart! Torsdag kanske?

    Kom på ett mindre problem. Den ska ju stå i ugnen. Alla mina grytor har plasthandtag. Antar att det inte går så bra i 120 grader.

    Men jag har en .. burk i teflon som hör till en riskokare! Kan jag ta den tro? Eller ska det gärna vara gjutgjärn?

    SvaraRadera
  7. undrar också om en röd chilifrukt är en sån där liten sak på typ 10 cm?

    OCH.. kanske en dum fråga men det står 2 vitlökar. är det 2 klyftor eller två hela vitlökar vi snackar? som jag antar pressas?

    SvaraRadera
  8. Nu har jag förtydligat lite. Med röd chilifrukt avses röd spansk peppar, en sån på ca 10 cm. Det ska vara två vitlöksklyftor vilka likt chilifrukterna finhackas.

    Tyvärr vet jag inte hur väl det går med teflonburk. Har aldrig testat. Vissa kastruller med plasthandtag klarar upp till hundranånting grader. Kolla upp vad tillverkaren säger och hoppas. Annars kan du koka försiktigt på platta med lock. Gissar dock att det drar mer el.

    Sen verkar det som om emaljklädd gjutjärnsgryta passar bäst. Bra till de flesta grytorna.

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera