onsdag, februari 24, 2010

Mohawk Rye IPA - råg-IPA är gott

På måndag släpps en öl som jag har varit riktigt nyfiken på sedan jag först fick nys om den i november. Mohawk Rye IPA är den senaste i raden av öl tillverkade för Wicked Wine enligt Stefan Gustavssons recept. Den här gången är det Slottskällan som har stått för bryggningen.

Korn och vete är vi vana vid i våra öl. Havre är ganska vanligt i porter och stout då man vill ge ölen en krämigare och fylligare kropp. Råg hör däremot till ovanligheten. Enligt Wicked Wine har rågen använts i syfte att balansera upp den höga beskan i IPAn och därmed göra den fräschare. Råg ska tydligen ge en mintig karaktär.

Mohawk Rye IPA - 7,5 %

Mina farhågor börjar redan skingras när jag försiktigt doftar på ölen. Doften är nämligen riktigt imponerande. Kiwi, solmogna apelsiner och tallkoda visar sig vara en härlig kombination. Det hela rundas av med jordgubbssylt.

Det första som slår mig när jag dricker ölen är hur den känns i munnen. Både smaken och munkänslan är riktigt len. En medelstor beska i blodgrapestil bäddas in av fräsch eukalyptus och pomerans. Smaken är påfallande krispig utan någon störande jästighet.

Munkänslan är medellätt. Av den höga alkoholen märks inga spår. Fylligheten består främst av den lena fräscha känslan samt den angenäma beskan. Kolsyran är, inte helt oväntat efter frysningen, låg.

Bättre: Jag är riktigt imponerad. Det här var en ny IPA-upplevelse för mig. När ölen släpps på måndag kommer jag att bära hem ett gäng flaskor. Det blir intressant att se hur den smakar utan att först ha frysts ner. Jag misstänker att något mer kolsyra kan lyfta ölen ännu ett snäpp. När jag först läste om mintigheten blev jag skeptisk. Stefan Gustavsson visste precis vad han gjorde och har hittat helt rätt.

Det här bådar gott inför vad som komma skall. Rye IPA är en del av en Mohawk-triliogi. 24 mars tar Mohawk Extra IPA plats i det fasta sortimentet. Till sommarsläppet 3 maj kommer Mohawk Summer IPA. Gött!

4 kommentarer:

  1. Låter härligt! Närproducerad och färsk IPA är melodin.

    SvaraRadera
  2. Blir riktigt törstig nu och inte blir det bättre av att solen skiner... Längtar tills på måndag.

    SvaraRadera
  3. Häftigt! Ska definitivt köpa ett par st och testa på måndag! Närproducerad IPA is teh shit! (Speciellt om den är god :-))

    SvaraRadera
  4. Jäklar jag har inte fått smaka råg-ipan. Men var på Sigtuna i fredags och testade deras Mohawk Extra IPA. Så härligt blomdoftande att jag började nysa ;-) Beskan kom efter några sekunder och satt angenämt kvar. Bra balanserat.

    SvaraRadera