fredag, februari 26, 2010

BrewDog/Stone Bashah

Bashah är en samarbetsbryggning mellan BrewDog och Stone. Black belgian style double IPA. Namnet, Bashah. Vad i hela friden står det för? Black As Sin Hoppy As Hell. Okej då. Bashah får den väl heta då. Hur det uttalas kan man diskutera, men i filmerna ges ett förslag.

Stone gjorde en film om när de åkte över Atlanten och gjorde samarbetsbryggningar med BrewDog och Nøgne:



Del två i historien om Bashah:




Vi provade denna öl som caskversion på mässan i Stockholm i höstas. Den var mycket trevlig, med en väl närvarande humlebeska och -smak. Exakt var humlen kommer från kan utläsas här i bilden till vänster.

Sjukt mycket humle blir det, och ganska mycket högalfasyrehumle.

Bilden är snodd från BrewDogs blogg om bryggandet av Bashah.





BrewDog/Stone Bashah

Utseende: Litet ljusbrunt skum. Mörkt vinröd vätska.

Arom: Halvliten doft. Choklad och en lätt fruktighet av blå bär och en lätt sötma.

Smak: Stor smak. Smak av mörk choklad och kaffe, lätt av citronskal. Hygglig beska och en närvarande spritighet.

Munkänsla: Något liten kropp, markerad beska och halvtät kolsyrning. En lätt sötma finns i ölen.

Detta verkar smaka som ett mellanting av smaker och stiler, lite som en blend av porter och dubbel IPA. Den har bra smaker av porter med chokladen, av DIPA med citrushumle och sötma och har en estrighet från den belgiska stilen.

Bra: Personligen tycker jag den är mer rolig än god. En kul idé som de lyckats genomföra tekniskt korrekt, men jag föredrar nog lite mer stilrena öl. Jag tycker kroppen var för lätt för att kunna bära smakerna av choklad, kaffe och för att kunna klara alkoholen.

För 38,40kr per flaska hade jag köpt en för att prova, men nog inte köpt fler efter det. Denna öl är inte min kopp te. Jag är verkligen inte förtjust i de belgiska estrarna i stort, så jag är nöjd att de inte tar så stor plats i glaset jag provar. Detta sagt passade den mycket bra tillsammans med chokladfondant och kanderad frukt. Passar bättre med mat än som en öl att dricka för sig själv alltså.

Daniel

1 kommentar:

  1. För något år sedan när jag jobbade i hemvården fanns det en kurdisk vårdtagare som ofta sa något som jag på svenska skulle stava "bascha" alltså som duscha fast med ba- istället för du- och det betyder "bra". Samband?

    SvaraRadera