onsdag, oktober 14, 2009

Uppdatering Järntorgets Porterfestival

[För festivalen 2010, se här.]

Jag skrev igår om Bishop Arms Järntorgets porterfestival som börjar på söndag. Redan då hade jag med en lång rad häftiga fat som kommer att kopplas på. Som Martin Timell sa i TV-rutan en gång i tiden: Det kommer mera! Jonas på Brill skickade ut ett mail med roliga öl som Brill levererar till porterfestivalen. De lyckas helt klart nå upp till förväntningarna. Eller vad sägs om:

Beer Geek Breakfast Speyside Edition 7,5%
Denna version av Beer Geek Breakfast har fått ligga 3 månader på Speyside fat och har låg kolsyrehalt och är en s.k. cask version som skall ge den en mer whiskeylik känsla.

Barrel Aged Black Whiskey Edition 17,5%
Denna version av Black har fått ligga 3 månader på whiskey fat som har givit den inslag av whiskey, vanilj och läder.

Mandeøl 11,5% på fat
Denna öl är bryggd på initiativ av Brill & Co, eftersom vi gillar Mikkels imperial stouts så mycket. Marc skrev i slutet av mars till Mikkel: ”Det jag drömmer om är en mörk, mycket kraftfull och djup öl med komplexa toner av tjära, läder, tobak, trä, lätt rökighet och en balanserande, elegant fruktighet. Förmodligen fatlagrad. Det ska kännas både manligt och elegant. Vad tror du, är det möjligt? Skickar med en bild för att illustrera känslan :)”

Här är bilden:


Mikkeller bryggde en kolsvart imperial stout med rejäla givor humle, rökmalt och honung, bryggd hos Nøgne Ø i en miljö fylld med testosteron. En del av batchen ligger just nu och mognar på whiskyfat och kommer nästa år att tappas på flaska som Mikkeller Black Tie, som Daniel tidigare skrivit om.

Beer Geek Breakfast 7,5% på fat
Haandbryggeriet Aquavit Porter 7%
AleSmith Speedway Stout 12%

Mycket gott blir det. Kommer att krävas ett antal dagar för att prova igenom det jag vill. Gäller bara att jag hittar någon som är ölintresserad nog att haka på. Daniel flyr landet nästa vecka. På torsdag lyckas jag i alla fall få med mig Johan. Får se. I värsta fall får jag gå dit och hitta någon som kan hålla mig sällskap. Sådant där brukar lösa sig. 


Carl

1 kommentar:

  1. Synd att de inte skriver ut vilken dag som vilket fat kommer att vara påkopplat. Suck vad ansträngande... blir väl att gå dit varje dag. Eller suck, jag menar fan vad gött!

    SvaraRadera