söndag, oktober 11, 2009

Bryggning av DLG: Kalaskulan Robust Porter

Senaste nytt på mörka ölfronten? Jag har bryggt en Robust Porter som blev klar med primärjäsningen igår. Lite hög FG, 1.016. Nu hade jag ett betydande temperaturfall under mäskningen vilket kan vara bidragande men den smakar ta mig tusan gott! Och då provade jag den vid 20°C och utan mer kolsyrning än det som fanns i den under primären.

Jag har tappat om den från jästen och nu står den i kylen och klarnar lite. Och torrhumlas. Jag kunde inte låta bli. Jag tyckte den var lite anonym i den första smaken som når tungan, så jag ville ha något som möter upp där. Det fick bli 1g/L av Chinook.

Hur ser receptet ut då?

Denna gång blev det runt 20L att jäsa. Jag tänkte göra på bara Pale Alemalt, men tog i lite pilsner också, för det ska gå åt. Nästa gång (om jag gör denna igen) tar jag bara Pale Ale.

DLG: Kalaskulan Robust Porter


Malt:
3kg Maris Otter Pale Ale
1,5kg Weyermann Pilsner
0,6kg Pale Chocolate
0,6kg Dark Crystal

Process:
Enstegsmäskning 68°C i en timme med utmäskning.

Humle:
Green Bullet (13,4%, Pellet), 2g, FWH
Green Bullet (13,4%, Pellet), 10g, 60 min
Chinook (12,7%, Kottar), 12g, 20 min
Chinook (12,7%, Kottar), 1g/L, torrhumling i sekundär.

Vattenbehandling, o. dyl:
0,2g/L salt
Protafloc
Jästnäring

Jäst:
SafAle S-04 torrjäst, 1 påse
Primär 4 dagar (ca) @ 20°C
Sekundär (klarning) ca 7 dagar @ -1°C till 3°C

Tappning:
1 fat @ 9L tryckkolsyrning, resten flaska med "Cane sugar," allt till 2,0 vols CO2

OG var 1.049 mot tänkta 1.050.
FG (än så länge) är 1.016 mot tänkta 1.013

Jag plockade av den från primärjäsningen efter fyra dagars jäsning, då jag experimenterar med att köra kortare primär och längre sekundär för att se om jag undviker en diacetylliknande smak jag upplever då jag använder SafAle S-04. Nästa bryggning av denna kommer jag nog att använda S-05 vilket var målet denna gång men jag hade ingen hemma. Med S-05 får jag nog ett torrare avslut på smaken också, vilket blir kul att jämföra.

Namnet kom Amanda på. Jag ville ha ett namn som hade med den Nya Zeeländska humlen Green Bullet att göra. Bullet=Kula och denna öl är till en fest=Kalas. Då blir ju namnet natuuuurligtvis: Kalaskulan.

IBU: 26, ALK: 4,4% (just nu, målet är 4,8% om den jäser ner till 1.013), 62 EBC

Vad tänker ni om bryggningen? Vore kul att höra era tankar!

Daniel

6 kommentarer:

  1. Jag har ingen aning om bryggning, men en rejäl porter på 4-5% är aldrig fel.

    SvaraRadera
  2. Varför har du använt 2 g humle till FWH? Är chinook bra att torrhumla med, har hört mycket olika om det (har aldrig vågat själv)? Annars ser det ut att kunna bli en mycket trevlig öl. Har gjort en liknande stout med lite rostatkorn i och efter ett par månader var den riktigt bra.

    SvaraRadera
  3. Hej Drutten! Tack för dina frågor!

    Jag fick mycket trevligt resultat när jag bryggde en klon av Beer Here Lupulus Pale Ale, där använde jag 2g Green Bullet vid FWH. Jag tog helt enkelt samma igen för att se hur det skulle påverka en annan öl.

    Chinook är en högalfasort som väl kanske inte brukar användas till torrhumling. Jag ville inte börja bolla med massa olika humlesorter utan ville hålla mig till de två jag började med. Av dessa var Green Bullet i pelletform och Chinook i kottform. Lättare att torrhumla med kottar tycker jag.

    Skulle jag få ut lite grapekaraktär skulle jag bli glad, men det var inte huvudsyftet. Jag ville liksom fylla ut smaken med lite humlekaraktär.

    Jag provade idag och kom fram till att jag lyckats mycket väl med att fylla ut smaken med torrhumlingen. Ölen i sig är riktigt god också, nu ska jag ge den lite tid att "gifta sig" då den var lite väl spretig åt kaffehållet nu. Den ska preliminärt serveras den 4 november så jag hoppas att några veckor på fat (utan humle också) hjälper den på traven.

    Daniel

    SvaraRadera
  4. Intressant läsning och det låter inte helt dumt alls. Använder ni ofta jästnäring? Jag funderar på att använda det men alla våra öl har jäst ut mer än planerat hittills. Å andra sidan kör vi bara med Activator-påsar och inte SafAle.

    SvaraRadera
  5. Hej Martin!

    Jag köpte jästnäringen för att använda till en mjöd som aldrig blev av. Där krävs det. Nu har jag en massa jästnäring som bara skulle bli liggande så jag slänger i det i ölen. Det påverkar inte smaken (tycker jag) men jag inbillar mig att jästen blir lite kraftigare och då kan man väl inbilla sig att risken för infektion minskar och att tiden för autolys (jästdöd och efterföljande risk för felsmak) försenas så jag har tid att plocka av ölen från primären.

    Det är ju bara gissningar. Jag började med det för att jag ändå hade det hemma och det går inte så mycket varje gång. I den senaste brygden har jag ingen felsmak av diacetyl som jag tycker mig ha haft lite problem med innan. Jag inbillar mig att det är för att jag förkortat tiden på primärjäsning. Jag mätte igår och nu har ölen jäst ut mer, till 1.014 trots att den stått i kylen.

    Jästnäring är ju ganska billigt och lätthanterat också, det är ett pulver. Jag slänger i det samtidigt som protaflocen.

    Daniel

    SvaraRadera
  6. Okej, då förstår jag.

    Bra att det smakar bra. Kanske ska prova torrhumla med chinook.
    Så får vi väl hålla tummarna för den 4:e. :)

    SvaraRadera