tisdag, oktober 06, 2009

Angel's Share och Older Viscosity

Det har blivit många inlägg som relaterat till Stockholm Beer & Whisky Festival (varför kan de inte ha ett svenskt namn?) de senaste veckorna, inte bara här på Schnille utan generellt bland de svenska ölbloggarna. Jag hittade precis anteckningar från två av de ölen jag drack på mässan som jag helt enkelt inte kan låta bli att skriva om. Det är blir mitt sista inlägg om mässan för i år. Jag lovar. I alla fall nästan.


I den långa raden av alla de underbara ölen Brill langade fram i sin monter stod två öl ut: Lost Abbey The Angel's Share (brandy barrel) och Port Brewing Older Viscosity från de två amerikanska tvillingbryggerierna (de använder i alla fall samma lokaler om jag har förstått det rätt). Båda var verkligen helt fantastiska.

Lost Abbey The Angel's Share (brandy barrel)

Vilken doft. Barley wine for the win! Smörkola, vanilj och karamell en masse. Detta kombineras med en fruktig komplexitet i form av vinösa toner, plommon, russin, fikon och lite körsbär. Jag hittar även söta kokostoppar.

Smaken håller samma klass. Minst. De härliga vanilj- och smörkolatonerna återkommer. Det är egentligen ganska sött. Samtidigt balanseras det väl upp av en lätt syrlig fruktton. Syrliga körsbär, romrussin och återigen fikon och plommon.

Munkänslan är tät och fyllig. Alkoholen värmer i kistan.

En upplevelse: Verkligen världsklass. Jag hade gärna druckit den här ölen som nummer ett under en sittning för att uppskatta den till fullo. I det här fallet dracks den i slutet av andra dagen på mässan vilket innebar hyfsat utslitna smaksinnen. Trots det vågar jag ge den full pott. Jänkarna har verkligen lyckats använda kombinationen av stabil öl och lagring på ekfat till fullo! Ni skåningar med Ølbutikken på andra sidan bron ska verkligen vara lyckliga.

Den andra ölen är även den en alkoholstark jänkaröl lagrad på träfat. Här handlar det däremot om bourbonfat istället för brandyfat. Ratebeer klassar den som en american strong ale (vad det nu betyder) och Beeradvocate klassar den som en imperial stout. Jag lutar åt den senare.

Port Brewing Older Viscosity

Det doftar bourbon, bourbonkola och underbar bourbon. Gillar man inte bourbon är det säkert avtändande. För mig passar det perfekt. Förutom bourbon finns det även choklad, espresso, vaniljbönor och hasselnötter. En angenäm alkoholton i bästa bourbonstil går igenom.

Jag näst intill kastar mig över drycken för att undersöka om smaken är lika härlig. Det är den. Den värmande och tofeerika bourbonsmaken är där. Det finns även kokos, sirap, knäck och kakor. Choklad och vanilj framträder allt mer allt eftersom temperaturen stiger.

Munkänslan är lika fyllig och värmande som man kan förvänta sig.

En upplevelse: Verkligen en bourbonfest som jag faller pladask för. Jag väljer sådan här öl framför många av mina fina bourbonflaskor. Stoutgrunden gifter sig verkligen perfekt med bourbonfatet.

Jo, jag vet. Ännu två högsta betyg. Jag har fått en del frågor om varför jag delar ut så många höga betyg. En del har att göra med att livet är för kort för att dricka tråkig öl. Efter att ha varit intresserad av öl ett tag nu har jag fått en ganska bra koll på vilka typer av öl och vilka bryggerier jag gillar. Självklart händer det att det inte alls är lika bra som jag hade trott. Det händer dock allt mer sällan. En del ölintresserade personer försöker testa och betygsätta så många öl som möjligt (sk tickers). Själv har jag över huvud taget inte något sådant intresse.

Samtidigt är jag något för dålig på att recensera det fåtalet öl jag inte fattar tycke för och kanske blir rent missnöjd över. Till dessa hör exempelvis Stone/Nøgne Ø/Jolly Pumpkin Special Holiday Ale som jag aldrig kom för mig att skriva om, till stor del för att jag tyckte att den var ganska tråkig.


Livet är för kort för att dricka tråkig öl!
Carl

3 kommentarer:

  1. Det är väl inge konstigt med att skriva om mässan? De som säger något om dina/era inlägg, är nog bara avundsjuka.
    Keep it up, drinking good beer!

    SvaraRadera
  2. Det är faktiskt jag som tycker det börjar bli lite tjatigt med SB&WF09. OK, det var en bra mässa och det fanns en massa riktigt bra öl, men nu borde vi sluta grotta oss i det som varit och se framåt mot nya höjder och vara lite nyskapande.

    Jag gillar inte att fastna i rutiner. Jag vill göra något nytt, något fräscht. Jag vet bara inte riktigt vad det är just nu. Frustrerande.

    Johan: jag och Carl gillar verkligen eran produktion med FemKpmmaNoll.TV. Det var nytt och fräscht. En frisk fläkt. Just nu lyssnar jag mycket på Craft Beer Radio för att få inspiration till något nytt och fräscht.

    Jag vet inte, men jag tror inte jag och Carl har den bästa ingången till att recensera öl efter öl och pressa på en blogg. Jag tror vi är driftiga nog att hitta en annan ingång som verkligen blir unik, men jag vet att vi inte har lyckats hitta och förfina den än. Jag tycker själv det är roligare att skriva om bakgrunden och tankar kring öl (mina egna samt andra bryggares) än att skriva just smaknoteringar och betyg. Jag vet att jag börjar bli lite trött på kategoriserandet och bedömandet utifrån rigida villkor. Med det menar jag kommentarer som liknar "eftersom det står typ x på etiketten och jag anser att typ x ska smaka på detta vis är detta ett dåligt öl för det är mer en typ y." Extrem ölnörderi och fackindelning har sin plats men jag vet inte om jag är så bra på att arbeta och tänka på det sättet.

    Tiden får utvisa vad schnille.se ska vara. En sak som är hyggligt säker är att jag från den 1 nov kommer ha mindre tid att prova och skriva om öl, då jag blir med arbete på heltid.

    Jag tycker det är riktigt kul att prova, brygga, läsa och skriva om öl och jag önskar att jag kan göra det mer, större, bättre och mer inspirerat. Jag har lite idéer och Carl har också några idéer.

    Vi kommer testa dessa idéer på er läsare för att se vad ni tycker. Skriv gärna kommentarer efter inläggen, det är så vi vet vad ni tycker är kul och vill läsa mer av. Maila också gärna med fler önskemål och tankar!

    Jag är inte så bitter som jag låter, bara frustrerad över att jag håller på att bygga en idé i ett format och jag inte riktig kommer hela vägen än. Det kommer.

    Daniel

    SvaraRadera
  3. Från min sida är det intressant att dess läsa om olika personers upplevelser av olika event med öl i centrum, Öl ska va kul!!! Så jag ser det som ganska naturligt att mycket rapporteras om en stort event som Ölfestivalen.

    Sen kan jag håller med om att det ibland kan finnas lite många onödiga/långa recention... ibland räcker det med att konstatera Ja eller Nej... och mer uppmärksamhet skulle kanske ibland ges bryggarna bakom dessa mästerverk, finns många sköna karaktärer och personligheter med väldigt olika bakgrund och visioner.

    Sen är alltid skvaller om vad som händer, på väg in, i tankarna, hos bryggarna, på restaurangerna/pubarna intressant.

    Sen är det ju för mig oxå mycket intressant att läsa om vad som önskas och efterfrågas av ölintresserade konsumenter, som importör är det ju vår målsättning att leverera både till era förväntingar och att försöka kunna överträffa dessa och driva/bredda marknaden för kvalitets öl.. kort sagt att främja ölkulturen i vårt land

    rock on =D

    Jonas Danielsson
    Brill & Co

    SvaraRadera