fredag, oktober 16, 2009

Ölrepubliken, håll koll och kvällens bravader!

Vänner. Det öppnar en ny krog i Göteborg. Att den är en sorts avknoppning till The Rover gör denna lite speciell. Den kommer ha lite rolig öl och jag tror att det blir en riktigt fin krog. En blandning av det bästa.

Vi på Schnille och Schmak kommer att högtidlighålla öppnandet av Ölrepubliken. Håll ett öga på bloggen. Jag hoppas att ni inte kommer att bli besvikna!


En liten teaserbild till, dessa ska visst användas till något.





Väl mött på premiären!

--
Annars då?


Ikväll har jag och Carl besökt tre krogar med varierande grader av tillfredsställelse. The Rover var underbart, som vanligt. Fantastisk burgare och perfekt öl, som vanligt. Haket var mycket trevligt, i stort tack vare personalen som är så varm och välkomnande. Musiken störde inte så mycket i min smak, och det trots att jag inte är så förtjust i synthmusik eller vet hur det stavas.

Det första stället vi var på har en studentvänlig profil, rent prismässigt, men verkar ta leveranser av något utgången öl. Detta kan vara en fördel i fallet barley wine, porter och så vidare, men i fallet Ruination IPA blir vi ledsna, samt någon belgisk bruin som inte gjordes rättvisa. Det var i alla fall inga stora pengar som spenderades på att inte dricka mer än två till tre klunkar av dessa innan vi begav oss från den mörka skogen på berget till stadens trygga vrå för vi ... ölnördar.

Jag provade en Nils Oscar Hop Yard till min burgare på The Rover och Carl en Oppigård Pale Ale till sin. Båda ölen mycket kompetena men jag tror vi båda gillade Hop Yarden lite bättre vid detta tillfälle. Alltid kul att växla några ord med Andreas också, som är extremt hjälpsam i telefon för övrigt, särskilt gällande att rekommendera ställen att prova Three Floyds Behemoth. Haket har det för 450kr, inte alls så illa även om jag vet ett ställe där den finns för 350kr.

När vi kilade vidare till Haket hade jag siktet inställt på barley wine. Jag sökte lite inspiration till en dryck som ska konsumeras vid midvintersolståndet. Så himla passande då att vi hittade dels Dieu du Ciel Solstice d'Hiver och den något bisarra men ändå tilltalande rök-barley winet Nøgne Ø Sunturnbrew. En Bötet Barley Wine från Nynäshamn slank ner också, även om namnet inte hade något med den speciella dagen att göra.

Nu har jag nog inspiration till min brygd till midvinter. Jag fick dessutom inspiration till en kanske kul, mest lite puckat och vrickat projekt. Vi får se vad som händer med det, men jag har tagit mycket inspiration av Stanley Kubricks A Clockwork Orange och Steven Spielbergs Close Encounters of the Third Kind och bisarrt nog ET. Kanske någon Britney Spears video också, men det är helt omedvetet. Det är en hyllning, kanske genom vad som kan uppfattas som en parodi, men vi får se om och i så fall hur jag utvecklar idén.


Daniel

5 kommentarer:

  1. Den där midvinterbryggden låter mycket intressant. Ska bli kul att se vad det blir av det hela.

    SvaraRadera
  2. @Christer: Det gör vi. I dubbel bemärkelse!

    Daniel

    SvaraRadera
  3. Är det öppet för alla ikväll på premiären eller endast inbjudna gäster?

    SvaraRadera
  4. @ELIN: Öppet för alla.

    Följ utvecklingen i senaste inlägget, live från Ölrepubliken!

    Daniel

    SvaraRadera