söndag, oktober 04, 2009

Dugges Lager No. 1

Jag är för det mesta riktigt förtjust i ölen som bryggs på Dugges Ale & Porterbryggeri ute i Mölndal, framförallt när det har använts rikliga mängder amerikansk humle. När det gäller amerikanska pale ale och india pale ale är det bryggaren Mikael Dugge Engström som har på sig ledartröjan i Sverige, med bryggarna på Sigtuna och Oppigårds med i tätklungan.

Tidigare har Dugge inte bryggt någon lager. När jag och Daniel hälsade på i våras nämnde Mikael att han hade blivit tillfrågad om han kunde brygga en lageröl till en pub. Som jag minns det var han skeptisk, både för att det är omständligare då lageröl har längre jäs- och lagringstid än ale, och för att han smakmässigt tyckte bättre om ale.

I vilket fall har han nu bryggt lageröl. Det blev två olika: Dugges Beefeater House Lager till göteborgspuben Beefeater och Dugges Lager No. 1 till Reza på 3 små rum. Beefeater House Lager har kryddats med humlesorterna Hallertau Brewers Gold och Pioneer. Kryddningen i Lager No. 1 ser ännu roligare ut med Pioneer, Columbus, Simcoe, Cascade och Hallertau Brewers Gold.

Generellt är jag ganska ointresserad av lageröl då jag gillar mycket doft och smak, vilket alen är bättre på att leverera. Samtidigt går det att göra smakrik och framförallt törstsläckande lageröl. Jag glömde naturligtvis att nämna min favoritlager i gårdagens inlägg, nämligen Nynäshamns Pickla Pils. Kan Mikael Dugge göra det bättre? Jag slank in hos Reza för att testa.


Dugges Lager No. 1

I doften är det verkligen ovanligt mycket citrusfrukter för att vara en lager. Småryrliga apelsiner och mandariner tillsammans med gran och örter. Det finns även lite smörkola (diacetyl?). Hoppsan. Det är var ju riktigt kul.

Jodå, smaken levererar den med. Det är än en gång väldigt fruktigt med apelsin, Fox kola (citronkola) och Brio-karameller (fruktkola). Smaken avrundas med en lät beska i form av tall och grape.

Munkänslan är lätt och helhetsintrycket svalkande.

Bättre: Det här är hur en amerikansk lager borde smaka. Citrusfruktigt och kul istället för bara menlöst.

Lager No. 1 är som en lättare version av Avenyn Ale. Helt klart en svalkande öl jag kan tänka mig en varm dag på balkongen. Vem vet, kanske kan jag till och med få min Budweiserkramande storebror att fatta tycke. Nu gäller det bara att ta sig igenom den blåsiga, regniga göteborgsvintern.


Carl

0 kommentarer:

Skicka en kommentar