lördag, oktober 03, 2009

Brewdog 77 Lager och Sierra Nevada Torpedo Extra IPA

Då var det dags att testa lite öl från oktobersläppet, det vill säga öl som kommer att finnas med oss åtminstone under det kommande året. Inte överdrivet spännande, tyvärr. Jag hittade i alla fall två öl jag tyckte var värda att köpa med sig hem: Brewdog 77 Lager och Sierra Nevada Torpedo Extra IPA.

Brewdog 77 Lager

Doftar mest malt med ett inslag av fruktighet. Finns även hö och en något metallisk doft.

I smaken är det mer malt, lite honung och en medellätt gräsig beska. Tyvärr finns här även wellpapp och metall.

Kroppen är lätt och något smörig.

Inget särskilt: Nej, jag är inte imponerad. Ölen ger mig inget. Jag hävdar inte att den är dålig. Känns dock onödig att dricka när det finns så mycket bättre öl. Ska det vara lager föredrar jag istället Slottskällans Slottslager eller en Budvar.

Tja, det var väl ungefär som väntat. Blir allt mer sällan lageröl för min del. Det finns ju så mycket godare öl med mer karaktär. Hade visserligen velat testa opastöriserad Pilsner Urquell. Förhoppningsvis tar någon göteborgskrog in den någon gång. Nu vidare till amerikansk IPA.

Sierra Nevada Torpedo Extra IPA

Doften är, inte helt oväntat, klart roligare än 77 Lager. Framförallt handlar det om gröna toner som koda, tall och gräs. Det finns även en angenäm fruktighet i form av aprikos, apelsin och mango. I avslutningen finns lite pepprig ruccola.

Smaken är medelstor med en tvålig beska. Det finns både bröd, gräs och trevliga frukter i form av färsk aprikos och apelsin. Beskan sitter kvar ganska länge.

Kroppen är medelstor och kolsyran spritsig.

Bättre: Hade föredragit att frukten varit tydligare. Är i alla fall en stabil IPA till ett rimligt pris som kommer att vara lätt att få tag på framöver.


Carl

5 kommentarer:

  1. Jag tror du måste komma upp till Stockholm för att kunna dricka den utanför Tjeckien :) Men vad gör man inte för enligt många världens bästa pilsner.

    SvaraRadera
  2. Tycker du inte att det är konstigt att de helt plötsligt använt sig av annan etiketts design med två istäälet för en hel...någon annan som bryggt förmodligen...kändes hårt kolsyrad = storbryggeri...men vad vet jag...

    SvaraRadera
  3. Ja, vem vet. Är inte särskilt konspiratorisk av mig.

    Egentligen bryr jag mig inte så mycket om var ölen bryggs. Det viktiga är att den bryggs på ett bra sätt med bra ingredienser. Storbryggerierna har ju råkoll på bryggprocessen. Det är recepten och ingredienserna som gör att det brukar smaka tråkigt.

    Rent principiellt har jag inga problem med att mikrobryggerier hyr kapacitet hos de stora, även om jag föredrar att de i så fall går ut med det. Hellre det än att mikrobryggerierna inte kan fortsätta experimentera för att all kapacitet går åt till en lansering på Systembolaget.

    I fallet 77 Lager var det inget som tilltalade mig, storbryggeribryggt eller ej.

    SvaraRadera
  4. Nog för att det inte var så spännande som man kanske kunde vänta sig av BrewDog men dåligt var det inte. Jag tyckte det fungerade lika bra till maten som ensamt. Ska väl tilläggas att inte heller jag är en stor fantast av pilsner vilket gör att jag gillar att det mer smakar snäll ale :)

    SvaraRadera
  5. Bruno/Carl:
    Etiketten ar inte tvadelad har i Storbritannien. Verkar lite mystiskt!

    SvaraRadera