måndag, oktober 05, 2009

Bryggprojekt Klon av Beer Here Lupulus, bryggning till provning!

Det började ett tag sedan då Christian Skovdal Andersen bryggde en öl vid namn Lupulus. Den såg himla trevlig ut och jag ville prova den. Tyvärr var den svår att få tag på, den kanske fanns på någon ölkrog nära Avenyn ett tag, men dit går ju inte jag så ofta. Jag beslutade mig för att det ibland bara blir så att vissa öl får man aldrig smaka.

Men sedan lade Christian upp en länk till receptet i en kommentar på Malt, Humle, Jäst & Vatten. Jag tänkte brygga en klon på den. Lite tankar dök upp kring utrustning och så, jag har försökt skala upp mitt bryggverk och få till lite bättre processäkerhet.

Jag och Carl fick tillfälle att presentera vår studentverksamhet och då passade vi på att visa upp en bryggning. Några studenter kom fram och frågade vad vi gjorde, hur man gjorde och om vi inte var rädda för polisen eftersom det var olagligt. Suck. Jag fick förklara många gånger att det inte är olagligt för mig som privatperson att brygga öl. Det var verkligen inte olagligt heller eftersom jag lämnade jästen hemma för att vara på den säkra säkra sidan. Vad jag de facto gjorde var att göra äcklig gröt. Det är lagligt.

Jag ställde i ordning utrustningen. Det var spännande att göra en utomhusbryggning också. Aldrig gjort det innan. Värmde upp strikevattnet till den temperatur som BeerAlchemy rekommenderade. Slog i vattnet i den krossade malten och inser att vattentemperaturen är justerad för en utomhustemperatur på 15°C. Av någon anledning är det standard i det programmet, men vem fasen har 15°C inomhus? Jag fick slänga på kallt vatten tills temperaturen i mäsken kom ner till typ 68°C som var målet. När jag tog bilden var den på 69°C men det var nära nog tycker jag.

Där fick malten stå i en timme och gotta sig. Jag fick väldigt lite temperaturfall. Nästan inget alls faktiskt. Jag mäskar i jäshink som jag lade ett kastrullock på och hade liggunderlag runt som isolering. Mycket smidigt.

Under tiden jag mäskade stod jag och snackade och visade upp maltbädden för folk som verkade tycka att det var skoj att titta på och diskutera lite hur bryggning går till och så vidare.

Sedan slängde jag i varmt vatten för att mäska ut och höja temperaturen i mäsken. Jag drog av lite vätska ur botten och återcirkulerade några gånger tills det blev lite klarare vätska. Det tog ett tag, det var riktigt grumligt ganska länge. Bazooka Screenen kanske gör att större partiklar går genom ett längre tag, men väl det värsta var ur var det dags att börja laka på riktigt.

Receptet innehöll något ytterligare jag inte provat förut, First Wort Hopping. Kul. Man tar en liten bit bitterhumle och lägger i vörten direkt när man börjar laka. Att humlen finns med vid kokstart ska då ge en lite lenare humlekaraktär och hjälpa till vid hot break. Nu vet jag inte hur det stämmer med verkligheten men kokningen gick bra och inte så fort. Jag har en induktionshäll på 1800W till en 36L kastrull. Induktionszonen är 28cm, vilket är ganska stort ändå, men kastrullen är 36cm i diameter.

Efter bra mycket tid till uppkok så hade jag ett hyggligt rullande kok vilket jag kunde bibehålla i en timme och slänga i lite mer humle.

För att ha namnet Lupulus, har vörten inte så jäkla mycket humle med i koket. Den får en IBU på bara 12, vilket jag tyckte var lite konstigt. Jag frågade Christian och han bekräftade detta. Det är ganska mycket viktning på aromhumle och torrhumling i receptet vilket med den formel jag använder för IBU-beräkning (Tinseth) inte ger samma utslag som humle som ges i bittergiva. Sen är det ju så att torrhumling bidrar inte till beskan utan till aromen, vilket göra att den kanske upplevs som beskare trots att den inte är det.

Väl kyld och hemma i jäshink slängde jag i lite jäst. Jag tog en SafAle US-05 Dry Ale Yeast. Receptet hade en annan jästtyp, jag tänkte att denna dels var nära nog och lättare att jobba med då jag tröttnat på att böka med smackpacks.

Nu är så ölen klar att provas!

DLG Klon av Beer Here Lupulus

Utseende: Stort vitt luftigt skum som lägger sig till ett tunt lager. Klart gul vätska utan synlig kolsyrning. Lätt disig. Trevlig!

Arom: Halvstor arom (lite kall öl). Klockren passionsfrukt.

Smak: Hyggligt stor smak. Inte lika mycket passionsfrukt som i aromen, dock nästan associationer till skinka. Halm och hö, lite grön smak av humlekotte. Lite mineraltoner i smaken också.

Munkänsla: Lätt kropp, liten kolsyrning. Trevlig linje av beska som avslutar smaken och bidrar med lätt strävhet.

Det blev ingen jättekomplex öl, men mycket trevlig! Jag är nöjd med denna. Inga underliga bismaker eller -dofter. En enkel och rent smakande öl. Kan vara att torrhumling med 6g/L döljer en del.

Bättre: Ja denna var mycket trevlig. Jag är nöjd över förväntan med resultatet. Tack Christian för receptet! Jag kan nog tänkas brygga denna igen, bara för att jag blev så nöjd. En tanke är att kombinera denna fina öl med thaimat av något slag.

När jag jämför med bilden som Fredrik tog ser min ljusare ut, men när jag jämför med minnesbilden från när jag provade den i Brills monter på Stockholm Beer tycker jag den är hyggligt lik, både i utseende och smak.

Daniel

6 kommentarer:

  1. Kul idé att brygga in public. Synd att du inte kunde stå där och dela ut smakprover nån vecka senare när den är färdig :/

    Skulle va skoj att testa, ifall du har den på flaska.

    SvaraRadera
  2. Har några flaskor, ställer undan en till dig! Ska väl vara klart om några veckor om det går som det brukar.

    Daniel

    SvaraRadera
  3. Isolering my good man! När vi brygger har vi två lager isolerande liggunderlag runt både vår 36-litersgryta och vårt mäskkärl. Visst det är samma fysiska isoleringsbitar men vi flyttar dem mellan de två. Nu senast gjorde det att vi hade 50 minuters uppvärmning från lakvarmt till kokande med lock av. Så tipset är: gå till Stadium eller dylikt och fixa ett liggunderlag och två för att kapa till bra längd.

    SvaraRadera
  4. Och med 50 minuter menade då jag tiden det tar att på den tyska plattan på maxeffekt värma 20-22 liter vört. Kul att ni köpte en till slut.

    SvaraRadera
  5. Martin: Jag har ett lager liggunderlag runt kastrullen, och det tog 80 min från ca 50°C till rullande kok för ca 32L vört.

    Jag läste på er blogg att ni gått över till att koka upp utan lock. Jag testade detta men kände att effektförlusten var för stor. Det kan vara en av anledningarna till att uppkoket tog lite tid.

    Daniel

    SvaraRadera
  6. Daniel: Jo vi har gått över till att koka upp utan lock. Vi valde denna metod för att se hur mycket vattenånga som förvinner under uppvärmning plus kok. Vi är mer exakt på vårt OG på detta sätt och ska under kommande bryggningar beräkna mer exakt hur många procent som kokas bort. Sen blir det att laborera lite med lock och tider antar jag :)

    SvaraRadera