måndag, oktober 12, 2009

Fler decembernyheter och kul öl från Mikkeller

Jag börjar med det som antagligen flest är intresserade av, nyheter på Systembolaget. Jag har redan rapporterat att det kommer en massa gott i november och december. Som jag skrev i augusti var listan över lanseringarna fortfarande inte klar. Nu visar det sig att Brill har lyckats få in ytterligare tre godingar:

15 december

Port Brewing High Tide Fresh Hop IPA 6,5% 65 cl - 89 kr [RB]
Port Brewing Older Viscosity 12,0% 37,5 cl - 179 kr (288 flaskor) - [Schnille, RB]
Lost Abbey The Angel's Share 12,5% 37,5 cl - 179 kr (120 flaskor) - [Schnille, RB]

Vad kan man säga? Det blir helt klart till att köa. För det vore inte kul alls att missa dessa godingar. Older Viscosity och Angel's Share var helt underbara och kommer att värma bra till jul. High Tide lär hjälpa till att minnas hur skönt det blir när värmen kommer några månader senare; som en liten oas i kalla vintersverige. I vilket fall har jag ovanligt lätt att skriva en önskelista i år: Öl, kort och gott.

Egentligen ska vi väll också tacka Michael och Jeppe på Ølbutikken. Som jag förstår det är det därigenom Brill lyckas få tag på många av sina godsaker. Sen gäller det för Brill att, liksom de andra leverantörerna, bända in de goda dryckerna i Systembolagets sortiment. Verkligen ett gott samarbete. Genom Ølbutikken har de även [Marc påpekar att det endast är jänkarna som köps genom Jeppe, Mikkeller jobbade man med redan tidigare] De har även lyckats få tag på en hel radda häftiga öl från nordens svar på Garett Oliver (i alla fall som ölkändis) - Mikkel Borg Bjergsø:

Beer Geek Breakfast Speyside Edition 7,5% - klassiska BGB lagrad på Speyside-fat, okarboniserad s.k. cask version!
Beer Geek Brunch Weasel Islay Edition 10,9% - BGBW lagrad på Islay-fat!
Beer Geek Brunch Weasel Highland Edition 10,9% - BGBW lagrad på Highland-fat!
Black Barrel Aged Whisky Edition 17,5% - Mikkeller Black lagrad på franska whisky-fat!
Black Barrel Aged Peated Edition 17,5% - Mikkeller Black lagrad på franska, rökiga whisky-fat, okarboniserad s.k. cask version för att ge mer whisky-känsla!
The American Dream 4,6% - knastertorr lager humlad med massa amerikansk humle!
Draft Bear 8,0% - ny batch av guldmedaljvinnaren från Stockholm Beer Festival!
Green Gold 7,0% - en IPA Mikkel inte bryggt på länge och som varit ett av hans mest efterlängtade öl från de som tidigare fått chansen att prova!
Mandeøl 11,5% - en kraftfull imperial stout bryggd med rökmalt och honung som tillkommet på initiativ från Brill & Co!

Det gäller att hålla ögonen öppna så att man hittar dem på krogen. Pris och kollikrav för privatimport återkommer jag med.


Carl

10 kommentarer:

  1. Herrejävlar. Fan vad mycket häftigt, men det kommer nog bli svårt att få tag i några flaskor om man inte bor i storstäderna. De gör ju inga internleveranser kring jul... fast från depån måste man nog kunna köpa? Vet inte riktigt hur det fungerar faktiskt. Lär ju bli väldigt hård åtgång, så...

    SvaraRadera
  2. Fast angående Angel's Share... har det inte varit problem den? Är det flaskor från samma batch som kommer hit?

    SvaraRadera
  3. David L: Angående Angel's share så ja det är flaskor från samma batch/år som kommer hit. Den lär vara ganska flat så att säga.

    SvaraRadera
  4. När jag drack den på SBWF tyckte jag att den var riktigt god, trots att det knappt var någon kolsyra i. Funkade bra ändå.

    SvaraRadera
  5. @David: Har inte riktigt hängt med i nätdiskussionerna om Angel's Share, däremot tyckte de som smakade den på SBWF att den var väldigt god :) Kollar man på t.ex. Beer Here Essentia Bina är den medvetet gjord utan kolsyra och Mikkeller Black Barrel Aged Peat Edition och Mikkeller Beer Geek Breakfast Speyside Edition likaså (för att ge en mer whisky-liknande känsla). En ljus lager eller pale ale utan kolsyra är kanske inte någon höjdare men för en fatlagrad barley wine på 12,5% är inte en hög kolsyrehalt egentligen något självklart, eftersom den påminner mer om finsprit än en törstsläckare. Som vanligt är det så klart upp till var och en att avgöra vad man uppskattar :)

    Vänliga hälsningar,
    Marc Schuterman
    Brill & Co

    SvaraRadera
  6. Okej, Marc, det låter bra det. Är väl mest en del på RB som verkar aningen tveksamma om man säger så. Essentia Bina är ju utan kolsyra som sagt, och det är ett fantastiskt öl (även om alla inte håller med på den punkten heller...). Ett öl som definitivt föll på den värdelösa kolsyra var ju Nils Oscar Saison t.ex... tror nog det skulle vara bättre om det inte var helt platt.

    Lär väl ändå inte få tillfälle att få tag i någon Angel's Share, men det vore häftigt att prova såklart. Hursomhelst kommer det väl tillräckligt med öl så :)

    SvaraRadera
  7. Till det priset kommer det nog bli en del High Tide, gillade den mycket när jag drack den för ett tag sedan.

    Ska nog snart öppna en av mina flaskor Angel's Share som inhandlades i Köpenhamn förra helgen så att man kan bilda sig en uppfattning. Jag har hört att den ska var god.

    SvaraRadera
  8. När i december ? 15:e antar jag eftersom antalet flaskor är så få. Dagen som jag och Rojo kommer hem från vår ölresa till New York. Kommer inte att stå i någon kö då kan jag säga, oavsett vilka öl som släpps :)

    SvaraRadera
  9. Har druckit både änglarnas andel och den äldre viskösa och det är väldigt platt i glaset.. Trots det sjukligt bra öl om jag ska vara helt ärlig och absolut värt att testa. Sen tycker jag inte det är okej av bryggeriet att släppa öl som det är fel på (för fel det är det) och lite lite kolsyra hade lyft ölets smaker och spridit runt det i munnen på ett sätt som bara inte "händer" nu, alltså är inte upplevelsen komplett och viss spritighet slår igenom. Mina två cents.. Hade jag inte druckit dem ett flertal gånger innan hade jag både köat och slösar mer än en hälsosam summa pengar vare sig dött öl eller ej! Coolt med dessa i Sverige, på systemet.

    SvaraRadera
  10. Min kommentar jag skrev tidigare togs bort, eller vad hände med den?

    Green Gold och Draft Bear är jag mycket intresserad av vara med på en privatimport på.

    SvaraRadera