fredag, oktober 02, 2009

Beer Here Kriekselikroxen

När jag fick Brills specialsläpp på Stockholm Beer mailat till mig (som Dempa hann lägga ut innan mig) av Marc Schuterman var det uppenbart att de inte tänkte hålla tillbaka det minsta. Listan är en kavalkad i god öl. På något sätt har Brill lyckats samla ihop en väldig massa toppenbryggerier, av vilka många hör till mina favoriter. Dit hör exempelvis svenska Dugges, danska Beer Here och Mikkeller, norska Haandbryggeriet samt amerikanska Lost Abbey och Port Brewing. Inte helt oväntat spenderades en hel del tid i Brills monter under båda dagarna jag var på mässan.

Danska bryggeriet Beer Here med bryggaren Christian Skovdal Andersen verkar bara kunna göra toppenöl. Repertoaren är bred och ölen brukar vara spännande samtidigt som de är väl balanserade. Det handlar om så vitt skilda öl som råtunga imperial portern Essentia Bina, eleganta och fräscha Fat Cat Red Ale samt välhumlade stouten(?) Dark Hops. Bryggare Christians repertoar är mycket större än så. Tidigare var han bryggare på Ølfabrikken där han skapade en lång rad underbara öl. När Ølfabrikken blev uppköpt lämnade han det för att sedermera starta Beer Here.

En av de ölen jag länge velat testa är surölen Kriekselikroxen. Den är en blandning mellan en flamländsk brun ale (Oud Bruin) och en alkoholstark trappistöl. Till blandningen har Christian tillfört laktobakterier och sura körsbär. Ölen har till sist fått ligga på danska rödvinsfat. Kan det vara något? Med Christians meritlista tror jag det.

Beer Here Kriekselikroxen

De första doftreferenserna jag får är kriek. Härligt. Sura körsbär blandat med äpplen och rabarber. Det finns även en nötig mandelmassakaraktär vilken är riktigt trevlig. Jag hittar även en ganska rå trädoft, mer obehandlat trä än vanilj.

I smaken dominerar syran. Fast det är ingen Cantillon Kriek-syra utan snarare som en väl avstämd gueuze. Vitvinsvinäger, citron och sötsyrlig balsamvinäger. Det finns även fruktiga toner i form av körsbär, vinbär och lite mjukare russin. Får även för mig att jag hittar något lätt kakaoliknande.

Kroppen är ovanligt fyllig för den här smak- och doftstilen. Förklaringen ligger i de väl gömda 11 procenten.

Tokgod: Den här gillade jag starkt. En öl med många dimensioner och ett kvitto på att det mesta Christian tar sig för blir alldeles förträffligt.


Carl

1 kommentar: