onsdag, oktober 07, 2009

Old Beefeater Inn House Lager - Bryggt av Dugges

Som ni kunde läsa i söndags har Dugges bryggt två stycken lager. Dugges Lager No 1 som vi hade tillfälle att prova på 3 Små Rum i lördags hade tydliga amerikanska influenser och dito kryddning med bland andra Columbus, Simcoe och Cascade.

Mikael passade på att göra en kontraktsbryggning åt Old Beefeater Inn också, kryddad med enkom Hallertau Brewers Gold och Pioneer. Passande åt en pub med så uttalad inriktning på det engelska. Namnet, inte helt korta Old Beefeater Inn House Lager - Bryggt av Dugges. Eller kalla det vad du vill. Jag tyckte No 1 var helt OK, lite på den snälla sidan kanske. Då har han ändå gjort den med en klar amerikansk profil vilket "borde" tala för en roligare karaktär än en lager gjord på tysk och engelsk humle, men där kan man inte vara helt säker. Jag vet att jag slentrianmässigt anser mig tycka bättre om amerikanska (craft brewed) öl för att de erbjuder mer och större öl än de engelska jag hittat och som kanske tillhör mitt forna öldrickande.

Här har Mikael bryggt en öl på 5,0% vilket väl får anses lagom starkt för att vara kommersiellt gångbart i konkurrens med andra ljusa lager samtidigt som den inte blir en fyllebomb.

Ölen är som sagt kontraktsbryggd för Old Beefeater Inn som ligger på Plantagegatan 1 i Göteborg. Tydligen har krogen funnits i 19 år i samma regi. Mycket får man veta om man frågar. Ölen ska inte finnas någon annanstans, även om någon på Ratebeer har provat den på ett annat ställe.

Om man skulle ta en slurk och smaka lite istället för att tjôta om vad den heter och var man dricker den? Ja, det ska man.

Old Beefeater Inn House Lager - Bryggt av Dugges



Utseende: Klar vätska med lätt synlig kolsyrning. Litet skum som faller tillbaka till ett litet vitt lager. Färgen är mörkt gul till guld.

Arom: Aromen är liten till medel. Jästig är det första som når min näsa. Det finns en viss apelsincitruston tillsammans med torkad aprikosförnimmelse. Lätt kryddig doft tycker jag nog efter en stunds tänkande och bortsortering av jästdoften som jag känner igen mycket lätt från mina bryggareskapader.

Smak: Halvstor smak. Trevlig moderat beska som möter upp i början av smaken. När den tonar bort känner jag gräsiga toner och kanske lätt hö. Jag inbillar mig säkert men får en lätt liten smak av typ passionsfruktsskal. Smaken avslutas med en lätt och behaglig pepprighet.

Munkänsla: Munkänslan domineras av den något täta kolsyrningen som dock har trevliga små bubblor, inga aggressiva stora bubblor. Kroppen är lätt och jag kan tycka att beskan och kolsyrningen tar lite överhanden i munnen, men det är på överkursnivå. Samtidigt är det i den divisionen Mikael Dugge Engström spelar.

Bättre: Detta är en trevlig lättdrucken bira som passar bra till lite biljard, eller en mumsig pubmat, som Fish & Chips med vinäger på pommesen eller en trippel burgare. Då är det bra att man inte storknar efter en öl utan kan ta några stycken! Priset 59kr för en pint är överkomligt också, samtidigt som Old Beefeater Inn skulle få lite vettiga glas (kupor) att servera bärsen i. Jag tror jag gillar denna öl lite bättre än Dugges Lager No 1, men jag måste nog prova om den första för att vara säker. Det gör jag ikväll på 3 Små Rum.

Under det mycket trevliga samtalet med bartendern Peppe fick jag veta att det kanske skulle förändras lite till nästa batch House Lager, då kanske åt det torrare hållet i avslutningen. Jag tror det blir gott också och att det ger en klarare konkurrenskraft mot de andra ljusa ölen som finns på kran. Jag hoppas Mikael inte släpper den bitterhumling som gav den lätt peppriga tonen i slutet. Den är diskret men när jag upptäckte den mös jag inombords!

Ölet är populärt bland stammisarna och går åt i en takt som garanterar färsk bira i kranen också. På det antal dagar som ölet hade funnits på krogen, om det var drygt fyra till sex dagar, hade de gjort slut på fem fat. 150 liter. Inte illa alls. Ett tips är att när ni är där, passa på att njuta av en av deras gästkranar: Oceanbryggeriet Dark Mild. Den är fin. Jag känner att jag skulle ge den ett högre betyg idag än det jag gav förra gången. Kanske dags att återbesöka min bekantskap med Dark Mild? Bra att ha lite projekt att genomföra inom öldrickandet.

Mikael: Bra jobbat. Ska du byta namn på bryggeriet till Dugges Ale-, Lager- och Porterbryggeri?

Daniel

0 kommentarer:

Skicka en kommentar