torsdag, september 17, 2009

På väg till Stockholm

Upp i ottan! Klockan ringde alldeles för snart efter sängdags och vi tog oss tidigt som satan till centralen. Vad gör man inte för att ni underbara läsare ska få läsa om öl!




Som (liten) bonus får vi prova några öl också! Hurra!

Igår lämnade jag av ett par flaskor Nøgne Ø Tyttebær [Daniel, Carl] till Christer. När jag gick därifrån fick jag med mig en av hans brygder - Höstmörker. På ettiketten framgår det att det är en imperial stout som bland mycket annat innehåller choklad och en skvätt kaffe. En breakfast stout. Eller i alla fall en frukostöl. En passande inledning av en öldag som denna.




Agera Höstmörker 8,2%

Inte jättestor doft. Hårdrostade kaffebönor och en gnutta choklad. Kul.

Hyfsat stor beska, som dock är väl inbäddad av stora smaker och tät kolsyra. Det hårt rostade kaffet står för de stora fiolerna. Det finns även en intressant pepprighet. Smaken avrundas elegant av choklad. Alkoholen är mycket väl integrerad.

Eftersmaken är lång och besk. Kolsyran tät och livlig. Medelstor fyllighet.

Betyget blir Bra. Det bådar gott. Vore spännande att testa fler brygder!

Trevlig morgon på er. Om det går som planerat kommer ni att höra mer av oss under dagen. Gäller bara att vi inte blir allt för distraherade. Hur troligt är det?


Carl

1 kommentar:

  1. Jag ska brygga en liknande, men då tona ner kaffet en hel del och försöka lyfta fram lite andra smaker. Kul att den funkade som morgonöl!

    SvaraRadera