fredag, september 11, 2009

Nøgne Ø Mikkeller Tyttebær

Jag läste om denna trevliga brygd och fick ett akut habegär. Marc på Brill tog in fem lådor, och snabbt som ögat gick min privatimportsförfrågan iväg. Betalade förskott och fick SMS att nu har de kommit in.


Jag läste att de använt 1000kg lingon till denna batch. Kolla filmen också. Häftigt. Grundlig som jag är mailade jag iväg och frågade hur mycket öl som detta tillsatts i. 4500L. Inte illa. Inte illa alls!


Nu är det ju inte riktigt samma öl det står om i den artikeln som jag provar, kanske inte samma som på RateBeer heller. Den jag provar ligger på 8%, från batch 337, bryggdatum 30/1-2008. Texten på etiketten:

Tyttebær
Ingredients: Malted barley, unmalted wheat, malted wheat, Lingonberries, hops, Brettanomyces yeast, Lactobacillus and Grimstad water.

Öl 8% vol, 0.5L

Tyttebær is also known as lingonberry or mountain cranberry. This ale is full of Tyttebær, and fermented with wild yeasts and bacteria. Feral at heart, it sat in fermentation tanks for 9 months and in bottles for 6 more months before we felt it was ready to be released. Who knows what it will do before ending up in your glass... It is, and will always be, wild.

Ska vi prova?




Utseende: Grumlig röd/orange. Mycket laxrosa skum. Skummet försöker ta sig ur flaskan när man öppnar kapsylen.

Arom: Stor arom. Syrlig, tranbärsjuice, lite "öl dagen efter" doft. Lingondoften är diskret men närvarande tillsammans med lite stall. Svaga associationer till rosépeppar.

Smak: Halvstor smak. Lingon, lätt syrlighet. Absolut ingen syrlighet åt friska lambikhållet utan en elegant frisk bismak av syrlighet.

Munkänsla: Mycket kolsyra och lätt kropp. Lingonen har gett lite strävhet, nästan tanninliknande känsla. Mycket uppfriskande smak, lättdrucken.

Inte alls vad jag hade väntat mig efter kommentarerna om den. Smaken är som baken, och det är tillåtet! Jag gillade denna öl jättemycket. De flaskor jag har kvar kommer jag att vårda ömt och ta fram vid något roligt tillfälle, men jag sparar dem nog inte för länge.

Tokgod! 70 spänn känns som ett kap!

Jag hade en tanke om att koka musslor i denna öl, men det gör jag inte. Dels tycker jag det vore slöseri med så trevlig och sublim öl, dels tror jag inte att smaken gör sig så bra med musslor. Jag tar en Timmermans Oude Gueuze från 1 septembersläppet istället.

Jag skulle kunna tänka mig denna öl till en grillad fläskfilé, kanske med en gräddig vitlöksstinn potatisgratäng. Syran och kolsyran hade nog trivts där.

Daniel

6 kommentarer:

  1. tycker den ser makalöst god ut, lingon!

    SvaraRadera
  2. Som lingonhatare men ölälskare har jag med blandad förtjusning två flaskor i köket nu :)

    SvaraRadera
  3. Jäklar alltså! Jag som älskar lingondricka.

    SvaraRadera
  4. Wow. Den här skulle man vilja prova. Intressant som tusan!

    SvaraRadera
  5. Hoppas verkligen att den finns i Nacka i nästa vecka. Vill prova!

    SvaraRadera
  6. Testade Tyttebær på ölfestivalen i Köpenhamn och var inte speciellt imponerad. Problemet, i det fallet, var nog att man testat bra mycket annan öl så den försvann lite i mängden. Blir sugen att pröva igen efter man läst er recension.

    SvaraRadera