lördag, september 19, 2009

Många intryck, mycket Kaggen

En ölmässa kan vara hypad, stojig, stökig och kass, eller alldeles uuunderbar. I förrgår avslutade jag med att skriva om allt kul folk vi träffade på. Nu är det dags för ölen!

Det blev inte helt oväntat väldigt mycket öl, och väldigt god öl. Anteckningsblocket gick jag mest och höll i. Det blev inte mycket nerskrivet. En öl var jag dock tvungen att föreviga. Kanske inte helt oväntat, vår svenska stolthet - Närkes Kaggen. Fast inte vilken som helst, utan Kaggen 2007 från fat.

Närkes Kaggen Stormaktsporter 2007

Som vanligt håller fatanläggningen en ganska låg temperatur. Från den kalla drycken sipprar det försiktigt fram dova dofter. Det är mest obehandlat furu och kakaopulver. Med värmen byter doften helt skepnad. Fram kommer en underbar honungsdoft. Det kittlar lätt i näsan. I bakgrunden finns det kaffe, vaniljbönor och mörk choklad. Härligt!

Kaggen sätter tillfälligt mina smaklökar ur spel. Det helt enkelt för mycket och för stort för att mitt smaksinne ska hänga med. Efter att ha tuggat mig genom den första chocken strömmar det fram stora, härliga smaker. Honungen är där. Rund och fin. Det är även stora giv beska, malt, kaffe och choklad. Alla är de stora och tunga. Trots det spelar de i samlad harmoni tack vare bryggaren Håge Wiktorsson som dirigent i toppform. Jag är lyrisk. Vilken symfoni!

Munkänslan är rejält fyllig. Kolsyran är lätt. Eftersmaken är låååååååång.

En upplevelse: Det finns gott om öl som är annorlunda och riktigt bra, men knappast någon som är bättre. För att någon öl skulle kunna vara bättre än det här är bortom mitt förstånd.

Självklart blev det en massa andra kul öl också. Bland de som står ut (som jag kommer ihåg) hör:

Southern Tier Creme Brulee Stout - Jag blir inte riktigt klok på Southern Tier. Vet inte om det är för att jag mest druckit amerikanska ljusa öl av olika slag som förlorar på att de allt som oftast är för gamla. Här är det råtung creme brulé för hela slanten. Det gillar jag. Bäst hittils från newyorkarna.

Pizza Port Hop 15 - En underbar IPA med en massa härlig tropisk ananas. Så att man letar efter fruktkött att tugga på.

Samuel Adams Utopias - Ställer verkligen uppfattningarna om vad som är öl på ändan. Zoi på Galatea liknade den träffande vid ett Sauternesvin. Knäckigt söt och fruktigt på samma gång. Riktigt kul, och gott.

Oskar Blues Old Chub - Oskar Blues fortsätter med att visa hur bra man kan göra burköl. Undrar vad proffsen utanför bolaget skulle säga. Här är det kakor, toffee, honung och vanilj. Har inte druckit mycket skottsk ale. Det får det bli ändring på. Påminner mig om att jag fick ett sms från Systemet idag. Gordon har landat. Någon göteborgare som vill smaka?

Ölvisholt Lava - Att islänningar kunde brygga öl hade jag ingen aning om. Här handlar det om en härlig imperial stout med choklad, kaffe, sirap och torkade frukter. Gottgottigottgott. Blir mer av den isländska vara i framtiden. För den som är intresserad tipsar Hirigalzkar om en intervju med bryggaren Valgeir Valgeirsson. Intressant läsning.

Dugges Never mind the Bollox! - Jo, jag vet att jag skrivit om den förrut. Men den är ju sååå bra. Jordgubbssylt. Mums.

Sandbacka Imperial Stout - Kanske den största överraskningen. Hade inte hört talas om bryggeriet förut. Bryggaren Torbjörn Schelin har skapat en riktigt spännande imperial stout. Kände olika smaker och dofter för varje sniff och klunk. Mest pendlade det mellan lingon och hallon. Kul. Mer sånt Torbjörn!

Amigos - Ljus lager med tequila- och citronsmak. Har enligt leverantören "det lilla extra". Kan den vara något att ha? Ja, det kan den. För den som gillar citronläsk med tequilasmak. För alla med koll på sina smaklökar - sky den som pesten. Allt är i alla fall Johans (från FemKommaNoll.Tv) fel. Till hans försvar var det inte det sämsta han fick mig att testa. Det kunde alltså bli värre. Som tur var fick jag en del gott också.

Det dåliga antecknande gör att jag inte är beredd att sätta några exakta betyg än. Hela raddan hamnar antagligen kring Tokgod och En upplevelse! Ja, bortsett från Sandbacka som snarare är Bättre och Amigos som jag uppfattade som Kass. Jag avrådde en tjej från att dricka den till Johans (som jobbade) stora förtret. Försökte ju bara hindra henne från att göra något dumt.



Ja, vad säger du Håge? Skål på er!


Carl

12 kommentarer:

  1. Southern Tier Creme Brulee Stout vill jag bara spy på, sjukligt söt smörja. Håller med om Hop 15 annars, mycket bra DIPA :)!

    SvaraRadera
  2. Jag älskar crème brûlée och har gjort det sedan jag var liten. Southern Tier lyckas träffa rätt i prick med smaken tycker jag. Mycket rolig!

    Däremot är det ju ingen öl man sitter och dricker till fotbollen, men kanske till en halvsyrlig lingonparfait, med drycken i en stor kupa, som cognac. Underbart!

    Daniel

    SvaraRadera
  3. Va härligt att Gordons dykt upp, har du ett sexpack åt mig? Kan jag betala på fredag? :)

    SvaraRadera
  4. Gillar man inte creme brulé så är den inget att ha. Precis som choklad med deras Choklat eller en massa roliga kaffestouter som inte är något för tedrickare.

    @dempa - Gordon ska jag hämta på måndag. Mailar dig om det praktiska.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker faktiskt creme brulé är helt ok, men ölet i fråga NEJ! :)

    SvaraRadera
  6. Kom nyss hem från ännu en dag på mässan, har druckit så lite öl (jämfört med vad jag borde) men nästa helg jobbas det mindre och därmed mer öl! Kul att träffa er alla, blir kul med en ölbloggarträff som kammar upp alla ölbloggare i Sverige snart!
    Hade passat bra med en Gordon nu...

    SvaraRadera
  7. Vad gillade du Håge´s tröja? :)

    SvaraRadera
  8. En göteborgare här som är väldigt intresserad av att få testa Gordon ;)

    SvaraRadera
  9. @Niklas - Maila mig så ska du få smaka.

    SvaraRadera
  10. @Niklas - Det verkar vara problem med schnille-mailen. Testa med carl.ralph(a)gmail.com om du vill ha några Gordon.

    SvaraRadera
  11. Ser fram emot att prova "Kaggen" på lördag.

    Johan

    SvaraRadera